دسته‌بندی نشده

پيام‌های دکتر سبطی و گفته‌های نماینده‌هاي مجلس برای معترضان نتایج کنکور96 + مقاله روزنامه همشهری

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

کنکور ۹۶/هیچ تخلفی صورت نگرفته است ، اعتراضات مبنای قانونی ندارد

 دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ – ۰۷:۱۶
   
محمد مهدی زاهدی

رییس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به اعتراض برخی از داوطلبان کنکور ۹۶ به افزایش سهمیه ۵ درصدی فرزندان ایثارگران گفت: قانون برنامه ششم تکلیفی گذاشته و وزارت علوم و سازمان سنجش آن را انجام دادند و اعتراضات مبنای قانونی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد مهدی زاهدی درباره افزایش سهمیه ۲۵ درصدی فرزندان ایثارگران به ۳۰ که انتقاداتی به دنبال داشت، گفت: ما جلسه مفصلی در این باره داشتیم؛ قانون برنامه ششم تکلیفی گذاشته و وزارت علوم و سازمان سنجش آن را انجام دادند.

زاهدی گفت: قاطعانه می‌گویم هیچ تخلفی صورت نگرفته است، کار کاملاً قانونی است. امسال از ۳۰ درصدی که به سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا اختصاص داشته، ۱۶ درصد پر شده و ۱۴ درصد دیگر آن به سهمیه آزاد اختصاص داده شده است. در حالی که می‌توانستند این سهمیه را هم به پذیرش آزاد اختصاص ندهند و حفظ کنند.

وی افزود: اقدام خوبی که وزارت علوم انجام داده است اینکه این وزارتخانه افزایش مختصر سهمیه رزمنده‌ها که براساس قانون به آن ها داده شده را به عنوان اضافه ظرفیت در نظر گرفته است. بنابراین هیچ اتفاق جدیدی نسبت به سال قبل در ارتباط با رشته‌های مرتبط با وزارت علوم انجام نشده است. تنها اتفاق این است که متقاضیان عزیز سهمیه رزمنده های ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته اند و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از ظرفیتشان استفاده کردند که این اقدام هیچ کار خلافی نیست. قانون به آن‌ها اجازه می‌دهد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو تاکید کرد: وزارت بهداشت هم می‌توانست کمک کند و اضافه ظرفیت بدهد که از فشار به افرادی که به صورت آزاد شرکت کرده اند کم شود، اما این وزارتخانه نپذیرفت که البته دلایل خود را هم در این زمینه داشت.

وی افزود: ما نیز رایزنی کرده و در حال رایزنی هستیم که اگر بشود مقداری سهمیه را افزایش دهیم. بنابراین اعتراضات مبنای قانونی ندارد.

.

:محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

لغو قانون سهمیه ها بعید به نظر می‌رسد

به گزارش کانال خبری رزیدنتگرام، محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سهمیه‌هایی که امسال به آزمون سراسری اضافه شد، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه 5 درصد سهمیه برای ایثارگرانی که 6 ماه در جبهه حضور داشتند و همسر و فرزندان آنها در نظر گرفته شده است و امسال اجرای این قانون اعتراضاتی را از سوی داوطلبان کنکور در پی داشت، زیرا بخش قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری که رتبه‌های بالا داشتند، نتوانستند در رشته‌های مورد علاقه خود پذیرفته شوند.

نکته دیگری که این موضوع را تشدید کرده، این است که در گذشته 25 درصد سهمیه برای ایثارگران در نظر گرفته می‌شد و اگر متقاضی نداشت، مازاد آن به سهمیه آزاد اضافه می‌شد، اما درحال حاضر مازاد این 25 درصد نیز به این ایثارگران تعلق پیدا می‌کند. در گذشته 25 درصد سهمیه ایثارگران عملا پر نمی‌شد، اما با این قانون جدید 30 درصد کامل پر می‌شود.

وزارت بهداشت با این سهمیه مخالفتی ندارد، بلکه با افزایش ظرفیت سهمیه آزاد مخالف است. زمانی که این مشکل ایجاد شد؛ برای حل مقطعی آن وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش سهمیه آزاد را افزایش دادند تا از شدت این مشکل کاسته شود و تقریباً التهاب‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد، اما وزارت بهداشت با افزایش سهمیه آزاد مخالف است.

با توجه به اینکه آموزش نیاز به امکانات دارد و وزارت بهداشت نیز با توجه به امکاناتش ظرفیت پذیرش در رشته‌هایی مثل دندانپزشکی که امکانات زیادی می‌خواهند را فراهم می‌کند. موضوع آموزش به خصوص در رشته‌های برتر نیاز به امکانات دارد که افزایش سهمیه آزاد ممکن است به کیفیت آموزشی آسیب بزند.

مسئله سهمیه‌ها چندین بار در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده‌است. در جلساتی که با نماینده سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت بهداشت در کمیسیون آموزش مجلس برگزار کردیم، مقرر شد؛ موضوع سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی حل و فصل شود. مشکل سهمیه‌ها دو راه حل دارد، اول اینکه سهمیه اضافه شده، برداشته شود که عملا این امکان‌پذیر نیست، زیرا قانون شده و در برنامه ششم آمده و اگر بخواهد تغییر کند دو سوم رای می‌خواهد و نیازمند اصلاح قانونی است که این موضوع بعید به نظر می‌رسد. راه دوم افزایش سهمیه‌های آزاد است که آن هم نیاز به بررسی دقیق و تخصیص امکانات دارد.

طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده 70درصد پذیرش‌ها از طریق سهمیه است؛ یعنی 30 درصد سهمیه ایثارگران، حدود 40 درصد سهمیه مناطق و فقط 30 درصد سهمیه آزاد است، که مقدار کمی است. همچنین در گذشته افرادی که از سهمیه ایثارگران استفاده می‌کردند باید 80 درصد امتیاز مورد نیاز را کسب می‌کردند که این امتیاز نیز به 70درصد کاهش پیدا کرده است و چون داوطلبان سهمیه ایثارگران نیز متقاضی رشته‌های برتر هستند و ممکن است این موارد در کیفیت آموزشی تاثیر بگذارد.

برخی از اعضای کمیسیون با افزایش سهمیه آزاد مخالف و برخی موافق هستند، زیرا ممکن است افزایش سهمیه آزاد و توسعه کمی آن بر کیفیت آموزشی تاثیر سوء بگذارد در حال حاضر ما در آموزش عالی صندلی خالی زیاد داریم و به نظر می‌رسد افزایش سهمیه ایثارگران نباید مشکلی ایجاد کند اما موضوع این است که افرادی که از سهمیه استفاده می‌کنند، اکثرا متقاضی رشته‌های تاپ و پرطرفدار هستند!

(پایان خبر)

.

دوستان و همراهان نشر دريافت، خبرهای خوبی در راهه.
.
بعد از اينكه تعداد زيادی از كارنامه‌ها و مداركی كه شما شركت‌كنندگان محترم كنكور امسال برای دكتر سبطی ارسال كرديد مستقيما به سازمان سنجش فرستاده شد و بعد از اينكه گزارش‌هايی به دست كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رسيد، به‌نظر مياد كه تلاش‌های شما و ما در حال نتيجه دادنه. رييس جمهور محترم طی نامه‌ای از وزير بهداشت خواسته‌ن كه با افزايش ظرفيت بعضی از رشته محل‌ها، مشكلی كه امسال در انتخاب رشته‌ پيش اومد رو تا حدی برطرف كنن. البته اين دستور هنوز به آيين نامه يا ابلاغيه تبديل نشده ولی طبق صحبت‌هايی كه ما با سازمان سنجش داشتيم مشخص شد كه مسئولان محترم اين سازمان هم به دنبال اين هستن كه با افزايش سهميه‌ها در چند رشته خاص، تا حدودی مشكل رو بر طرف كنن. خدا رو شكر می‌كنيم كه بار ديگه تلاش‌های قانونی و به‌دور از هيجانات در حال ثمر دادنه و به اميد خدا به نتايج خوبی دست .پيدا خواهيم كرد

پیام چهارم دکتر سبطی:

درباره ی افزایش ظرفیت برخی کدرشته های تجربی

پیام سوم:

 

پیام نخست:

.

پیام دوم:

.

مدارک احتمالی را به ایمیل daryaftpub@gmail.com یا تلگرام daryaftpublication@ بفرستید.

.

مصاحبه‌ی همشهری با دکتر سبطی

16مهر1396

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی سهمیه‌های کنکور

اجتماع > آموزش – علی‌اصغر محمدی:
پس از اعتراض‌های برخی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی به نتایج کنکور امسال و بررسی موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در نامه‌ای از رئیس جمهور خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.
حالا وزير بهداشت اعلام كرده كه با دستور رئيس‌جمهور، گروهي در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مأمور شده‌اند با بررسي سهميه‌هاي مختلف در كنكور، زمينه‌هاي اجراي عدالت آموزشي در كشور فراهم شود.

وزير بهداشت و آموزش پزشكي در مراسم آغاز سال‌تحصيلي دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران گفت: متأسفانه بايد بپذيريم كه در كشور ما هنوز هم عمده فعاليت و تلاش بسياري از مراكز آموزش عالي، افزودن رشته‌ها و دادن مدرك است. نظام سلامت با بهره‌مندي از ۱۹هزار عضو هيأت علمي در بيش از ۶۰ دانشگاه علوم پزشكي كشور، تربيت حدود ۲۰۰هزار دانشجو، توليد يك‌سوم دانش و تربيت نيروي متخصص را برعهده دارد.

سيدحسن هاشمي با بيان اينكه توجه ناكافي در حوزه آموزش‌عالي به وزارت بهداشت، موجب شده دانشگاه‌هاي علوم پزشكي متناسب با جايگاه علمي خود از منابع انساني و مالي برخوردار نباشند، توضيح داد: يكي از چالش‌هاي عدم‌دستيابي به دانشگاه‌هاي نسل سوم و چهارم، وجود سهميه‌هاي متعدد، به‌ويژه سهميه‌هاي مصوب در مجلس شوراي اسلامي است؛ به‌طوري كه تفاوت معني‌داري در رتبه‌هاي ورودي به دانشگاه‌ها ديده مي‌شود. تفاوت رتبه‌ها در يك كلاس درسي در گروه پزشكي، گاهي بيش از۶۰ هزار رتبه است.

ماجرا از زبان يك كارشناس
دكتر هامون سبطي، مدير انجمن ناشران آموزشي كشوردر اين‌باره به همشهري گفت: اعتراض‌هاي گسترده داوطلبان گروه علوم تجربي موجب شد تا اين شائبه مطرح شود كه اشتباهي در اعلام نتايج كنكور در سازمان سنجش رخ داده ‌باشد، از طرفي وعده‌هاي بي‌پايه و اساسي كه برخي اميدفروشان سودجو به داوطلبان كنكور داده بودند دامنه اعتراض‌ها را بيشتر نيز كرد. موضوع نهايتا در سازمان‌هاي مردم‌نهاد و كميسيون آموزش مجلس بررسي شد.

وي با بيان اينكه در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيديم كه در كنكور امسال چند اتفاق رخ داده افزود: در سال‌هاي گذشته 25درصد سهميه دانشگاه‌ها به ايثارگران اختصاص پيدا مي‌كرد، به اين شرط كه فردي كه از اين سهميه ايثارگري استفاده مي‌كند 70درصد نمره تراز آخرين فردي را كه در يك رشته‌محل خاص قبول شده كسب كرده باشد. تعداد اين داوطلبان در چند سال اخير كاهش پيدا كرد و خيلي از آنها موفق نمي‌شدند كه واجد شرايط 70درصد شوند؛ بنابراين طي سال‌هاي قبل تا سال95 بخشي از اين سهميه 25درصدي خالي مي‌ماند و به داوطلبان آزاد يا مناطق اختصاص پيدا مي‌كرد. در واقع روي كاغذ سهميه مناطق آزاد 75درصد بود ولي در عمل 85 تا 90درصد به آنها اختصاص مي‌يافت. امسال مجلس قانوني را تصويب كرد كه براساس آن شروط بهره‌مندي از سهميه ايثارگران در كنكور تسهيل و 5درصد به سهميه قبلي اضافه شد. استقبال از اين سهميه 5درصدي بيش از آن چيزي بود كه تصور مي‌شد. ظرفيت سهميه 5درصدي خيلي زود تكميل شد و ده‌ها هزار نفر از سهميه 5درصدي به سهميه 25درصدي منتقل شدند و چون پايه درسي آنها قوي بود شرط 70درصد آخرين نفر هر رشته‌محل را نيز به راحتي كسب كردند. در واقع امسال 30درصد سهميه دانشگاه‌ها به ايثارگران و خانواده‌هاي محترم آنها اختصاص پيدا كرد. به اين ترتيب ظرفيت سهميه آزاد نسبت به سال‌هاي قبل كمتر شد؛ همچنين به‌دليل خروج چندده‌هزارنفر از سهميه آزاد و ورود به سهميه 5درصدي، ‌كسي كه امسال در سهميه آزاد رتبه مثلا 2هزار را كسب كرده قابل قياس با رتبه 2هزار سال95 نيست.

اين تغييرات به داوطلبان اطلاع‌رساني نشد و داوطلبان توقع داشتند طبق روال سال‌هاي قبل با رتبه 2هزار در رشته‌محلي كه سال‌هاي قبل داوطلبان به راحتي پذيرش مي‌شدند، پذيرفته شوند، بر همين اساس انتخاب رشته كردند. وي با اشاره به اينكه اگر اين داوطلبان مي‌دانستند در رشته‌محل‌هاي سال‌هاي قبل قبول نمي‌شوند، ‌رشته‌هاي ديگري را نيز انتخاب مي‌كردند، گفت: الان داوطلباني هستند كه با رتبه 700 در رشته‌محلي كه با معيارهاي سال گذشته انتخاب كرده قبول نشده ‌است؛ بنابراين اتفاقي فراتر از قانون رخ نداده، فقط ضعف اطلاع‌رساني مشهود بوده كه نيازمند همكاري وزارت بهداشت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *