دسته‌بندی نشده

ترمیم معدل سفره جدیدی برای کسب درآمد آموزش و پرورش / مافیای معدل هم بر کنکور اضافه شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مافیای کنکور چیز غریب و جدیدی نیست و صابون آن کم و بیش به تن کسانی خورده که آرزوی رسیدن به صندلی یک دانشگاه خوب را داشتند. در نهایت مسئولان به فکر افتادند که کمراین مافیا را با کمرنگ کردن کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی بشکنند اما انگار این غول بزرگ که درآمدهای نجومی از یک آزمون داشت، حالا فرزندی به دنیا آورده و راهی آموزش و پروش کرده است. فرزندی که این روزها آن را با نام مافیای معدل می‌شناسیم.

 افزایش سهم سوابق تحصیلی در قبولی کنکور توجه‌ها را به سمت آزمون‌های نهایی مدارس جلب کرد و حالا رقابت برای گرفتن صندلی دانشگاه‌های کشور فقط  در جلسه آزمون کنکور نیست و تب و تابی هم در مدارس ایجاد شده است.

در این میان آموزش و پروش تصمیم گرفت که امکانی ایجاد کند تا داوطلبان بتوانند با ترمیم معدل هر درس، سوابق تحصیلی بهتری داشته و شانس بیشتری برای قبولی در کنکور داشته باشند اما روش اجرای این طرح با اشکالات جدی روبه‌رو است.

راهی جدید برای کسب درآمد آموزش و پرورش

انگار آموزش و پرورش با برگزاری آزمون‌های ترمیم معدل راهی جدید برای کسب درآمد پیدا کرده است. داوطلبان می‌گویند برای ترمیم معدل هر درس مبلغ ۳۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند. پریا یکی از داوطلبان کنکور در این باره به ایسکانیوز گفت: دوستانم شهریور سال گذشته مبلغ کمتری پرداخت کرده بودند اما من برای آزمون دی ماه به ازای هر درس ۳۰ هزار تومان و در مجموع ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کردم. چند روز بعد با من تماس گرفتند و ۱۰ هزار تومان دیگر به ازای هر درس درخواست کردند.

وی افزود: کاش مشکل به همین‌جا ختم می‌شد، اما مشکل اصلی تقلب‌هایی بود که در آزمون‌های ترمیم معدل انجام شد. درحالی که گفته بودند، آوردن تلفن همراه به جلسه آزمون ممنوع است اما تعداد زیادی از بچه‌ها تلفن همراه داشتند و به راحتی تقلب کردند. علاوه بر این نمرات من در آزمون همان نمرات امتحان نهایی بود و فرقی نداشت و تعداد زیادی از داوطلبان هم به این موضوع اعتراض زده‌اند.

داوطلب دیگری هم به ایسکانیوز گفت: من در شهریور سال گذشته برای هشت درس، درخواست آزمون ترمیم معدل دادم و به ازای هر درس ۴۰ هزار تومان پرداخت کردم. آبان اعلام شده که مجدد امکان ترمیم معدل وجود دارد و این بار برای هر درس ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردم.

مشخص نیست که ملاک تعیین هزینه آزمون چیست و محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هم در این باره گفت: هزینه‌های برگزاری این آزمون‌ها به صورت استانی تعیین می‌شود و به صورت متمرکز در پایتخت هیچ هزینه‌ای برای سراسر کشور به عنوان هزینه ثابت و واحد در نظر گرفته نمی‌شود. در شورای آموزش و پرورش هر استان هزینه برگزاری آزمون ترمیم تعیین می‌شود و هزینه شرکت در این آزمون‌ها در هر استان با توجه به شرایط با استان دیگر متفاوت خواهد بود.

سفره‌ای جدید برای موسسات آموزشی

دست موسسات آموزشی هم از این سفره بی‌نصیب نمانده و راه جدیدی برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند. بعد از افزایش سهم سوابق تحصیلی این موسسات هم سعی کردند تا با برگزاری کلاس‌های خصوصی و آزمون‌های متعدد دانش‌آموزان و والدین نگرانشان را جذب کنند. انگار به جای اینکه دست موسسات را از آموزش کوتاه کنند، سفره جدیدی برای آن‌ها پهن کرده‌اند. کیفیت پایین مدارس دولتی هم به این موضوع دامن زده تا والدین ترجیح بدهند، فرزندشان به جای یادگیری در مدرسه، از کلاس‌های خصوصی موسسات استفاده کند.

ورودهای غول‌های موسسات آموزشی به مدارس

اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و معاون اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره افزایش سهم معدل در کنکور ۱۴۰۲ گفت: اتفاق خوبی است که ثمره تلاش دانش‌آموز در مدرسه در کنکور لحاظ شود. امسال دروس پایه دوازدهم درنظر گرفته شده که سهم ۴۰ درصدی دارند و سال بعد دروس پایه یازدهم هم اضافه شده و سهم ۵۰ درصد می‌شود و در سال بعد با اضافه شدن دروس پایه دهم این میزان به ۶۰ درصد می‌رسد. سوال اینجاست که آیا آموزش و پرورش توانایی این را دارد که به نحو احسن عدالت را رعایت کند؟

وی افزود: تقلب‌هایی که در آزمون‌ها رخ داد، نشان می‌دهد که هنوز زیرساخت‌ها آماده نیستند. تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم نشوند، بهانه‌ای برای ورود موسسات آموزشی خواهد بود. البته مقصر ورود موسسات آموزشی به فضای مدرسه هم خود آموزش و پرورش است. وقتی بزرگ‌ترین هنر مدیر مدرسه قرارداد بستن با یک موسسه آموزشی و برگزاری کلاس‌های تست‌زنی است، موسسات هم از این شرایط به اندازه کافی استفاده می‌کنند.

نظری عنوان کرد: سوال اصلی اینجاست که آیا آموزش و پرورش می‌تواند بعد از افزایش سهم سوابق تحصیلی از ورود غول‌های موسسات به آموزش و پرورش جلوگیری کند؟ این سازمان باید به نحو احسن مدارس را تقویت کند و این کار در مورد مدارس دولتی ویژه‌تر انجام شود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه دانش‌آموز باید همه چیز را در همان مدرسه بیاموزد، افزود: در پایه دوازدهم دانش‌آموزان در برخی مدارس نهایت تا آبان به مدرسه می‌آیند و بعد از آن وارد موسسات آموزشی می‌شوند. در مدارس خاص هم مدیر مدرسه با موسسات آموزشی قرار داد بسته و دانش‌آموز را از مدرسه به موسسات منتقل می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور با هدف تحقق عدالت انجام شد تا ورود به دانشگاه عادلانه‌تر باشد اما انگار با این شیوه اجرا بیشتر زمینه ورود موسسات آموزشی به آموزش و پرورش و برگزاری کلاس‌های خصوصی فراهم شده است. از جهتی آموزش و پرورش سازوکاری برای تعیین هزینه آزمون‌های ترمیم معدل تعریف نکرده و هر استانی با سلیقه خود هزینه را مشخص می‌کند. گلایه از افزایش تقلب در آزمون‌ها هم مدام از سوی داوطلبان مطرح می‌شود. درمجموع کمرنگ کردن کنکور و از میان برداشتن سدی که سال‌ها باعث اضطراب و استرس در افراد می‌شد، اتفاق بدی نیست اما آموزش و پرورش باید با تغییر ساختار خود و فراهم کردن زیرساخت‌ها فضایی ایجاد کند که این استرس‌ها از کنکور به سمت آزمون‌های مدارس سرازیر نشود و قدم اول هم افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی است تا سوابق تحصیلی افراد برمبنای تلاش و کوشش و در فضایی عادلانه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *