دسته‌بندی نشده

نقد آزمون سراسری 99 – شیمی رشته ریاضی

بسمه تعالی

عرض سلام و خسته نباشید.

موضوع: تحلیل و نقدهای وارد بر سؤالات درس شیمی کنکور علوم ریاضی و فنی نظام جدید-99

آزمون درس شیمی کنکور امسال رشته ریاضی را می‌توان دشوارترین آزمون ادوار مختلف کنکور سراسری در نظر گرفت و پاسخ‌دهی به سؤالات در زمان 35 دقیقه بسیار دشوار و حدوداً غیرممکن می‌نماید.

تحلیل کلی سؤالات درس شیمی در رشته ریاضی به شرح زیر اعلام می‌شود:

نکات مثبت:

* سؤالات رشته ریاضی مانند رشته تجربی از نظر علمی بسیار پر بار بودند. دانش‌آموزانی که بر متن کتاب درسی (جهت پاسخ‌دهی به سؤالات حفظی) مسلط بودند و همچنین انواع تست مسائل شیمی را تمرین و تکرار کرده بودند بهتر می‌توانستند به سؤالات پاسخ دهند و این آزمون به‌خوبی می‌توانست دانش‌آموزان برتر را جدا کند.

* ایده‌های جدید طراحی سؤال در این آزمون آشکارا دیده می‌شد و سؤالات سبک و سیاق جدید داشتند یا به عبارتی دیگر سؤالات امسال عمدتا پیشرو بودند.

* طرح پرسش از قسمت‌های مختلف کتاب درسی از جمله نمودارها، شکل‌های کتاب درسی، جداول مهم و… نشان‌دهنده این است که جهت پاسخگویی باید بر تک تک جملات و قسمت‌های مختلف کتاب درسی مسلط بود. برای مثال سؤال 221 عیناً جدول کتاب درسی بود. (گرچه که این بدان معنا نیست که باید اعداد جدول را حفظ بود بلکه نشان‌دهنده این است که دانش‌آموز باید تمرینات کتاب را جدی بگیرد)

* تعداد سؤالات شمارشی کنکور ریاضی نسبت به تجربی استانداردتر بود (7سؤال) و تنها یک سؤال به صورت 5 موردی طرح شده بود.

نکات منفی:

* تعداد سؤالات محاسباتی و مسئله بیشتر از سال گذشته بود و اغلب مسائل دو قسمتی بودند و واکنش‌های آن‌ها موازنه نشده بود و همچنین محاسبات سؤالات نیز اغلب سنگین بودندکه قاعدتاً به زمان خیلی بیش‌تری برای پاسخ‌دهی نیاز داشت.

* از سؤالات ابهام‌دار این آزمون سؤالات 222 و 233 بودند که نظرات مختلفی برای پاسخ صحیح به این سؤالات وجود دارد.

* سؤال 232 را می‌توان سؤالی غیراستاندارد قلمداد کرد به‌نحوی که باید نمودار و اعداد یکی از جدول‌های فصل 3 دوازدهم را کاملاً حفظ بود در حالی که این کار لزومی ندارد و می‌شد که سؤالی بهتر از سطوح بالاتر یادگیری مطرح کرد.

درصدهای قابل قبول:

درصد 35 تا 55 جزو درصدهای خوب است و درصد 65 به بالا عالی است.درصدهای بالای 70 شاهکار است.(با توجه به زمان قانونی درس شیمی)

نکته آخر:

درس شیمی در کنکور امسال دشوار بود و نشان داد دانش‌آموزانی که کتاب‌های ساده‌ساز را مطالعه کردند راه به جایی نبردند؛ کتاب‌هایی که حال دانش‌آموزان را به صورت کاذب خوب می‌کند و داوطلبان فکر می‌کنند بر مبحث شیمی مسلط هستند و دست از مطالعه و تمرین و تکرار بیش‌تر برمی‌دارند و گمان می‌کنند سؤالات کنکور نیز همانند همین سؤالات، ساده طرح می‌شوند. در حالی که این گونه نیست.
خدا را سپاسگزاریم که ما کتابی را تالیف کردیم که تا حد امکان بی‌نقص باشد و سطح دشواری سؤالاتش مانند کنکور99 و با انواع ایده‌های جدید تستی و تست‌های فراوان باشد.

کتاب‌های شیمی فارآزمون با رویکرد آموزش – آزمون به قلم اینجانب، مهندس عبدالحمید امینی، محمد رسول یزدیان (رتبه 1 کنکور ریاضی 94) و امید قیسوندی (رتبه 9 کنکور تجربی 98) به زودی به دست شما عزیزان خواهد رسید.

با خواندن این کتاب لذت یادگیری شیمی را بچشید.

به زودی نمونه‌های تطابق سؤالات پیشرو این کتاب با سؤالات کنکور99 را با شما اشتراک خواهیم گذاشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *