دسته‌بندی نشده

نقد آزمون سراسری 99 – ریاضی رشته تجربی

نقد سوالات ریاضی تجربی کنکور 99

در ابتدا از مسئولین و مدیران محترم سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور در شرایط خاص کنونی و زیر فشار روانی برخی رسانه ها و افراد خاص قدردانی می‌کنم.

در یک نگاه کلی:

تست‌های ریاضی تجربی امسال نسبت به کنکور 98 دشوارتر و وقت‌گیرتر بود.

تست‌های شماره  و  تا حدی نزدیک به نظام قدیم بوده و در نظام جدید این مباحث کمرنگ‌ترند. در تست 134 با دانستن خواص «جزء صحیح» در حد کتاب یازدهم خاصیت  چندان پررنگ نیست و با کمک کتب کمک آموزشی این پرسش قابل حل است.

با توجه به وقت پیشنهادی برای درس ریاضی چند تست وقت‌گیر و پُرمحاسبه بود. خصوصاً تست  (آمار) که برای تقریب عدد  داوطلب دچار مشکل می‌شد.

روش هوپیتال تا چند سال پیش از مطالب کتاب درسی بود، ولی کنکور 99 نشان داد که بَلد بودن آن، با توجه به زمان اندک هر تست، واجب و ضروری است. از طرفی کتاب درسی درباره قدرمطلق و براکت و رسم آن‌ها نیز کم‌گویی کرده است.

این موارد به صراحت نشان می‌دهد که کتاب درسی لاغرشدهٔ کنونی برای کنکور پر رقابت فعلی، کافی نیست و تنها عناوین آن راهنمای شرکت در کنکور است و مطالب آن گهگاه، کمکی به حل سوالات کنکور نمی‌کند و برای کنکور، کتاب کنکور، کلاس کنکور و معلم کنکور واجب و ضروری است و بهتر است سازمان سنجش دست از این همه تأکید بر کتاب درسی بردارد و فهرست منابع را فقط به عنوان راهنمای مطالعه مطالب منتشر کند.

کنکور امسال در مقایسه با کنکور 98 ، دشوارتر و وقت‌گیرتر بود.

شاید این آزمون برای داوطلب خوب نظام قدیم، ساده‌تر به‌نظر می‌رسید.

درصد قابل قبول برای این آزمون 50%

درصد خوب برای این آزمون 60 %

درصد عالی برای این کنکور بزرگتر مساوی 65 %

سفارش به کنکوری‌های 1400:

– یادگیری عمیق و مفهومی درس ریاضی به‌طوری که بتوانند مسئله‌های جدید را به کمک مسئله‌های قبلی حل کنند.

– عدم اکتفا به جزوات خلاصه

– اهمیت ندادنِ زیاد به نتایج کنکورهای آزمایشی، چرا که این کنکورها با توجه به دفعات پر شمارش بر مبحث کوچکی از کتاب درسی متمرکز می‌شوند و داوطلب را از جامع‌نگری و تحلیل کلی باز می‌دارند.

– عدم صرف زمان زیاد روی کتاب‌هایی که سوالات مشابه و هم‌تیپ و غیرترکیبی و غیر تحلیلی دارند.

– عدم توجه زیاد به سوالات تکراری سال‌های قبل (تست‌های کنکور 99 سوالاتی با چهرۀ جدید بودند.)

– عدم اعتماد به روش کنترل گزینه و عددگذاری

در کنکور امسال فقط3 تست از30 تست با جاگذاری و کنترل گزینه حل می‌شد، تازه آن هم برای معلمی که چشمش به اعداد و گزینه‌ها آشناست!

– با سواد شدن: یعنی یک تست را از چند روش حل کردن و حول و حوش آن بحث کردن

– کنکور 99 نشان داد قاعده هوپیتال برای رفع ابهام که از کتاب حذف شده ، ویژگی‌های قدرمطلق و براکت و رسم آن‌ها فراتر از کتاب درسی است و یک منبع خوب و مطمئن و علمی برای کنکور لازم، واجب و ضروری است تا ریاضیات را به‌طور کامل آموزش دهد.

در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری گاهی منابع طرح سوال تغییر می‌کند و افرادی که به درجه قضاوت و تحلیل رسیده‌اند در آزمون موفق می‌شوند. لذا به دنبال این باشید که نسبت به بقیه به تعداد بیش‌تری تست، جواب درست بدهید.

پرسش غلط :

تنها یک مورد و آن هم در صورت تست 154 اشاره به متوازی‌الاضلاعی شده بود که در حقیقت و با توجه به شکل، ذوزنقه بود.

می توان افزود که 3 تست از تابع وارون می‌توانست با سوال‌های دیگری از فصل گسترده تابع جایگزین شود.

ضمناً وجود 2 تست از نمودار توابع مثلثاتی آن هم پشت سر هم، چندان توجیه منطقی ندارد.

پرسش نو و ارزشمند و البته وقت گیر :

تست های 136 ، 139 و 148 خوب ، ترکیبی و با قدرت غربالگری بالا بودند.

تست 136 کمی رنگ و بوی توابع کتاب نظام قدیم را داشت ولی با توجه به تقارن  نسبت به  و این که هرجا  به نیمساز ناحیه دوم برخورد کند  به نیمساز ناحیه چهارم برخورد خواهدکرد، تست به سادگی حل می‌شد.

تست 139 به لحاظ ترکیب مطالب تابع نمایی، تابع لگاریتمی، حل معادله درجه دو و تصمیم گیری در مورد ردّ جواب نادرست، مفهوم تابع وارون و برد تابع و رسم منحنی از تست های خلاقانه و ارزشمند آزمون محسوب می‌شد.

تست 148 با ترکیبِ یافتن اکسترمم که به حل معادله ای گنگ منتهی می‌شد و یک جواب آن در معادله «مشتق مساوی صفر» صدق نمی‌کرد و در آخر، فاصلۀ یک نقطه از یک خط، سوال خوبی بود که البته حجم محاسبات آن از حد یک تست کنکور تجربی فراتر بود.

پرسش وقت گیر:

تست 152 آمار که محاسبه تقریبی  نیز در انتهای آن براسترس داوطلب می افزود.

شماره پرسش‌های ساده:

مهندس سامان سلامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *