دسته‌بندی نشده

نقد آزمون سراسری 99 – شیمی رشته تجربی

بسمه تعالی

عرض سلام و خسته نباشید.

موضوع: تحلیل و نقدهای وارد بر سؤالات درس شیمی کنکور تجربی نظام جدید-99

اگر سؤالات درس شیمی کنکور 99 را بررسی کنیم پی می‌بریم که سطح سؤالات از نظر دشواری بسیار افزایش یافته و می‌توان ادعا کرد که سخت‌ترین درس کنکور بوده‌است. می‌توان گفت سؤال ساده یا متوسط در این آزمون کمتردیده می‌شد و اکثر سؤالات سطح دشواری بالایی داشتند که پاسخگویی به آن‌ها را در زمان قانونی این درس (35 دقیقه) بسیار سخت کرده بود و احتمالاً با آمدن نتایج متوجه درصدهای پایین و احتمالا میانگین پایین در این درس خواهیم شد.

تحلیل کلی سؤالات درس شیمی در رشته تجربی به شرح زیر اعلام می‌شود:

نکات مثبت:

* سؤالات از نظر علمی بسیار پر بار بودند. دانش‌آموزانی که بر متن کتاب درسی مسلط بودند و همچنین انواع تیپ‌های مسائل شیمی را تمرین و تکرار کرده بودند بهتر می‌توانستند به سؤالات پاسخ دهند.

* ایده‌های جدید طراحی سؤال در این آزمون به وضوح دیده می‌شد و سؤالات سبک و سیاق جدید داشتند و یا به عبارتی دیگر سؤالات امسال عمدتاً پیشرو بودند.

* طراحی سؤال از قسمت‌های مختلف کتاب درسی از جمله نمودارها، شکل‌های کتاب درسی، جداول مهم و… نشان‌دهندة این است که جهت پاسخگویی به سؤالات باید بر تک تک جملات و قسمت‌های مختلف کتاب درسی، مسلط بود.

نکات منفی:

* متاسفانه کلید سازمان سنجش در سؤال 239 اشتباه است و گزینه 1 پاسخ صحیح سؤال می‌باشد.

* طرح 10 سؤال شمارشی که 6 عدد از این سؤالات دارای 5 مورد بودند: طرح این تعداد سؤال با الگوی شمارشی توجیه‌پذیر نیست، به‌خصوص این‌که تعداد موارد در سؤالات شمارشی نیز افزایش یافته بود که پاسخ‌دهی به سؤال را دشوارتر می‌کرد.

* تعداد سؤالات محاسباتی و مسئله شاید استاندارد باشد اما اکثر سؤالات دو قسمتی و با محاسبات سنگین بودند که پاسخ‌دهی به سؤالات را در زمان تعیین شده تقریبا غیرممکن کرده بود.

درصدهای قابل قبول:

درصد 45 تا 65 جزو درصدهای خوب می‌باشد و درصد 65 به بالا عالی است. درصدهای بالای 80 شاهکار است. (با توجه به زمان قانونی درس شیمی)

نکته آخر:

درس شیمی در کنکور امسال دشوار بود و نشان داد دانش‌آموزانی که کتاب‌های ساده‌ساز را مطالعه کردند راه به جایی نبردند؛ کتاب‌هایی که حال دانش‌آموزان را به صورت کاذب خوب می‌کند و داوطلبان فکر می‌کنند بر مبحث شیمی مسلط هستند و دست از مطالعه و تمرین و تکرار بیش‌تر برمی‌دارند و گمان می‌کنند سؤالات کنکور نیز همانند همین سؤالات، ساده طرح می‌شوند. در حالی که این گونه نیست.

خدا را سپاسگزاریم که ما کتابی را تالیف کردیم که تا حد امکان بی‌نقص باشد و سطح دشواری سؤالاتش مانند کنکور99 و با انواع ایده‌های جدید تستی و تست‌های فراوان باشد.

کتاب‌های شیمی فارآزمون با رویکرد آموزش – آزمون به قلم اینجانب، مهندس عبدالحمید امینی، محمد رسول یزدیان (رتبه 1 کنکور ریاضی 94) و امید قیسوندی (رتبه 9 کنکور تجربی 98) به زودی به دست شما عزیزان خواهد رسید.

با خواندن این کتاب لذت یادگیری شیمی را بچشید.

به زودی نمونه‌های تطابق سؤالات پیشرو این کتاب با سؤالات کنکور99 را با شما اشتراک خواهیم گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *