دسته‌بندی نشده

خلاقيت نمايشی : خشت اول

خشت اول (مشاوره آموزشی)

برای دریافت فایل Pdf این صفحه، روی لینک زیر کلیک نمایید:

خشت اول خلاقیت نمایشی  افسانه نسل شريف

.

توصيه و راهنمايي براي درسي كه هيچ كتاب درسي در نظام آموزش و پرورش ندارد، (البته كتاب 80 صفحه‌اي سال‌ها پيش كه از آن سؤالي مطرح نمي‌شود مورد نظرم نيست.) بسيار سخت است. شايد به دليل نداشتن منبع درسي مشخص، اگر در سالی، هشت سؤال مربوط به كارشناسي ارشد رشته‌ي سينما در آزمون ورود به دانشگاه‌ها مطرح مي‌شود! چيزي نمي‌توان گفت. یا در سالی دیگر، 8 سؤال مربوط به کارشناسی ارشد است و یا  خلاقیت نمایشی کنکور یک سال که فقط 6 سؤال آن نیاز به مطالعه‌ی درسی به معنای واقعی دارد و 14 سؤال دیگر حتی به دیدن فیلم و تصاویر با جنبه‌ي نمایشی ارتباط مستقیمی ندارد. اما با این همه تفاوت‌های سال‌های قبل شما به‌عنوان داوطلب کنکور هنر باید در همه‌ی زمینه‌ها به‌شکل تخصصی و دقیق مطالعه کنید تا چه آزمون نمایشی مثل مثل برخی سال‌ها ساده باشد و  چه مثل برخی سال‌های دیگر، سخت و تخصصی باشد، برنده باشید.

در يك نگاه كلي، خلاقيت نمايشي تأكيد بر اطلاعات عمومي شما از سينما و تئاتر و تصاوير دارد. بنابراين هر چقدر اطلاعات شما در مورد مسائل مربوط به كارگرداني صحنه‌هاي تئاتر و پلان‌هاي سينمايي و تركيب‌بندي تصاوير آن‌ها و شناخت سبك‌ها، بيش‌تر باشد، موفق‌تر خواهيد بود. (يادتان باشد كه قرار نيست بتوانيد به 100 درصد سؤالات نمايشي پاسخ دهيد و همه‌ي آن‌ها را مطالعه كرده باشيد، زيرا مطالب نامحدود است و خبري از محدوديت فعلاً وجود ندارد.) درواقع شما در گام اول بايد با مباني سينما، تئاتر و تاريخ پيدايش و تحولات آن آشنا شويد (تعدادی از پرسش‌ها) در گام دوم به تجزيه، تحليل و يا ديدگاه نظريه‌پردازان آشنايي پيدا كنيد (تعداد قابل توجهی از پرسش‌ها). در گام سوم با توجه به دو مرحله‌ي قبل، شما با اصطلاحاتي آشنا خواهيد شد كه طراحان سؤال معمولاً از آن‌ها در هر سال ياد مي‌كنند (تعداد دیگری از پرسش‌ها). تأكيد مي‌كنم كه ديدن فيلم‌هايي كه در اين 3 مرحله هميشه از آن‌ها نام برده مي‌شود و يا ديدن تصاوير كتاب‌هاي مرجع سينما و تئاتر اهميت زيادي دارد. (چند پرسش)

 

اما نكته‌ي اساسي براي فراگرفتن مطالب خلاقيت نمايشي: شما بايد حافظه‌ي خود را تقويت كنيد، نام فيلم‌ها و كارگردان‌ها و يا اصطلاحات و تاريخ‌ها در كنار درس‌های ديگر، كار را سخت مي‌كند. توصيه مي‌كنم كه مواردي نظير اين نام‌ها و دوره‌ها را هيچ‌گاه در يك نشست مطالعه نكنيد. آن‌ها را تبديل به فلاش‌كارت‌هايي بكنيد كه هميشه در كنارتان باشد. و بتوانيد هر 2-3 ماه يك‌بار حتماً آن‌ها را دوره كنيد. در درس نمايشي فراگرفتن و دوره‌كردن درس اهميت بيش‌تري نسبت به تست‌زني دارد. ضمن آن‌كه منبع خوبي براي تست‌زني در اين درس وجود ندارد. اما توصيه مي‌كنم سؤالات نمايشي آزمون‌هاي آزمايشي سازمان سنجش و سال‌هاي قبل كنكور سراسري حتماً مرور شود.

 

توصيه‌ي بعدي اين است كه درس تئاتر و سينما را به شكل موازي مطالعه كنيد و ذهنتان را درگير هر دو درس كنيد تا با هم پيش‌بروند، اين كار قدرت تجزيه و تحليل شما را از هر دو درس بالا مي‌برد.

 

به‌عنوان منبع درسي و پايه‌ي اوليه مي‌توانيد از دو كتاب «خلاقيت نمايشي، راه انديشه، افسانه نسل شريف» و «خلاقيت نمايشي، قلم‌چي، ژاله نساري» استفاده كنيد. تأكيد مي‌‌كنم اگر با توجه به سؤالات نمايشي سال‌های کنکورهای دشوار بخواهيم برنامه‌ريزي كنيم اين دو كتاب در حد 40 تا 50 درصد مطالب را پوشش مي‌دهد و بقيه‌ي آن‌ طبق توصيه‌ها و خلاقيت و اطلاعات بصري شما كامل خواهد شد. نمي‌توان در گام اول از كتاب‌هاي كارشناسي ارشد نام برد چون بدون شناخت اوليه، متوجه مطالب اين كتاب‌ها نمي‌شويد.

اگر درس نمايشي را تا پايان ارديبهشت به اتمام برسانيد و از خرداد تا تيرماه به دوره و ديدن تصاوير بپردازيد، وضعيت مناسبي خواهيد داشت و مطمئناً از رقيبانتان پيشي خواهيدگرفت. به اين اميد!

                                                                                                                                                                             افسانه نسل شريف

 

 

 

شما می‌توانید سؤالات خود را در قسمت پرسش و دیدگاه شما بفرستید و منتظر پاسخ آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *