دسته‌بندی نشده

یک بام و دوهوای آموزش و پرورش برای کنکوری‌های ۹۹

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تعطیلی حدود ۹۰ روزه مدارس و تاریخ‌های نامعلوم برگزاری امتحانات، معضلی که دانش آموزان را برای آمادگی و حضور در آزمون‌ها بلاتکلیف کرده است، انواع سناریو‌ها و شائبه‌ها از آزمون غیرحضوری گرفته تا تعویق زمان برگزاری مسیر‌هایی احتمالی است که هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

پایه دوازدهمی‌ها در این اوضاع و احوال استثنایی، شرایط ویژه تری دارند و پایان سال تحصیلی برای قریب به اتفاق آن‌ها آغاز مسیر ورود به دانشگاه با شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور است، همین حساسیت نسبی موجب شد تا کمی تغییر در موضع سکوت آموزش و پرورشی‌ها مبنی بر چند و چون برگزاری امتحانات حاصل شود.

بالاخره بعد از چندین گمانه زنی در نهایت معلوم شد که امتحانات نهایی دوازدهمی‌ها حضوری خواهد بود و از ۱۷ خرداد ماه هم کلید می‌خورد.

موضوع فقط به همین جا ختم نشد و حالا باید برای کنکور آن‌ها هم تصمیمی اتخاذ می‌شد، بر همین اساس وزیر آموزش و پرورش چندی پیش بود که از برگزاری کنکور ۹۹ سه هفته بعد از اتمام امتحان نهایی خبر داد و این اطلاع رسانی تا حدی دانش آموزان و داوطلبان کنکوری را از بلاتکلیفی در آورد، ولی این اطلاع رسانی نه به تایید ستاد کرونا رسیده بود و ته اینکه شرایط متغیر این روز‌ها اجازه قاطعیت در تصمیم گیری‌ها را می‌داد.

یک بام و دوهوای آموزش و پرورش برای کنکوری‌های ۹۹

تنور داغ گمانه زنی‌ها برای برگزاری کنکور

برگزاری کنکور ۲ سالی است که متاثر از عوامل ناگهانی و ناخواسته داوطلبان را در روز‌های منتهی به آغاز ماراتن علمی دچار تشویش می‌کند، سال گذشته سیل فروردین ماه و امسال ورود کرونا بساط نظم آزمون‌ها را برچیده است و هزاران طرح و برنامه با پشتوانه و بدون پشتوانه مطرح می‌شود تا در نهایت آزمون برگزار شود.

متولی اصلی برگزاری کنکور و تعیین زمان تاریخ برگزاری آن سازمان سنجش و وزارت علوم و به بیانی دقیق شورای سنجش و پذیرش است که بعد از کش و قوس فراوان در نهایت هفته گذشته بود که روز‌های پایان مرداد را برای برگزاری کنکور تعیین کردند که در این روز‌های پر استرس برای کنکوری‌ها کور سوی امیدی شد.

اما روز گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش زمان برگزار کنکور را اول مرداد اول اعلام کرد در حالی که اطلاعیه سازمان سنجش برنامه‌ای دیگر برای داوطلبان در نظر دارد.

یک بام و دوهوای آموزش و پرورش برای کنکوری‌های ۹۹

دیگر اظهارات وزیر آموزش و پرورش هم مبنی بر طرح سوالات امتحانات نهایی از همه یا بخشی از کتاب درسی بلاتکلیفی دیگری برای داوطلبان کنکوری ها به دنبال داشته است و حالا آنها نمی‌دانند اظهارات آقای وزیر برای زمان برگزاری کنکور صحت دارد یا آنکه سازمان سنجش، متولی برگزاری کنکور،  در ایفای نقش خوو درست عمل کرده است.

از سوی دیگر بازه زمانی در نظر گرفته شده برای برگزاری امتحانات نهایی حدود یک ماه طول می‌کشد که گاه از گوشه و کنار بازه زمانی آن کمتر بیان می‌شود و در این شرایطی که داوطلبان کنکوری در وضعیت نه چندان مساعد تعیین تکلیف  برگزاری کنکور هستند، اظهارات ضد و نقیض آن هم از سوی مسئولان نگرانی دوچندان را برای آنها به دنبال دارد.

از طرفی برگزاری امتحانات و نحوه طراحی سوالات از سوی آموزش و پرورش گویی هنوز قطعی نیست که هر روز اظهارات متفاوتی را شاهد هستیم و در نهایت هم توپ در زمین ستاد ملی کروناست و معلوم نیست چرا اگر این تصمیم ها ۱۰۰ درصدی نیست به طور رسمی اطلاع‌رسانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *