دسته‌بندی نشده

مصاحبه با رتبه1 آزمون سراسری ریاضی93: یاسمن سعیدی

دریافت فایل Pdf مصاحبه با رتبه 1 آزمون سراسری ریاضی

 

rotbe1riazi-

 

نام: یاسمن نام خانوادگي: سعیدی
رتبه‌ي آزمون سراسري: 1

 

(آزاد غيرپزشكي:……………… )

(آزاد پزشكي:…………….)رشته‌ي دانشگاهي و دانشگاه: ……………………..رشته‌ي پيش‌دانشگاهي: ……………………..نوع ديپلم: ……………………..

 

دوره‌ي پيش‌دانشگاهي (سال چهارم) را به شكل حضوري گذرانديد يا غيرحضوري؟ آيا هنوز هم اين تصميمتان را درست مي‌دانيد؟

پاسخ:حضوری و به طور کامل با مدرسه . بله .

 

اگر قرار بود- خداي نكرده!- دوباره كنكور بدهيد، در برنامه‌ي سال كنكور يا حتي سال‌هاي قبل‌تر، چه تغييراتي به وجود مي‌آورديد؟

پاسخ: من سال سوم ، از تجربی به ریاضی تغییر رشته دادم کار بزرگی که می کردم این بود که از اولش علاقه ام را جدی می گرفتم و ریاضی می خواندم که به جای زیست خواندن ، پایه ام را قوی تر کنم . به بچه های دبیرستان هم پیشنهاد می کنم برای کنکور خواندن را سال پیش دانشگاهی انجام دهند ولی درس هایشان را در سال خودش بفهمند و به طور کلی مفاهیمش را یاد بگیرند .

شركت در آزمون‌هاي آزمايشي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

پاسخ: برای سنجش وضعیت درسی و آشنایی با سبک سوالات طراحان مختلف بهترین راه، شرکت در آزمون های آزمایشی  موسسات مختلف است . البته به شرطی که اولا درگیر رتبه نشویم و حتی به درصدی که کسب کردیم با این دید نگاه کنیم که آیا من واقعا برای این درصد تمام تلاش خود را کرده بودم و این چیزی است که من باید کسب کنم .  دوم این که به برنامه مطالعه شخصی و برنامه مدرسه مان لطمه ای وارد نشود و کاملاً در راستای آن باشد .
درباره‌ي ساعت‌هاي مطالعه و آهنگ تغيير آن در طول سال كنكور چه سفارشي داريد؟

پاسخ:ساعت مطالعه باید متعادل باشد . مطالعه بیش از حد تعادل کیفیت درس خواندن را پایین می آورد . از طرفی هم اگر واقعاً نتیجه کاربرایمان مهم است ساعت مطالعه به گونه‌ای باشد که احساس کنیم جداً چیزی را در این مسیر کم نگذاشته ایم و تمام توانمان را به کار گرفته ایم .

بر حسب توان و پایه شخص، مطالعه در تابستان را می توان با هفته ای بیست و پنج  تا  سی ساعت شروع کرد و تا اواخر زمستان آن را به چهل تا پنجاه ساعت رساند. بعد از عید هم روزهایی که مدرسه نمی رویم روزی دوازده ساعت کافی است  ولی اگر توانایی اش را داریم و به کیفیت لطمه ای وارد نمی‌کند می‌توان برحسب نیاز آن را افزایش یا کاهش داد .

در سال كنكور، درس‌خواندن به‌تنهايي را ترجيح مي‌داديد يا به‌همراه دوست و هم‌كلاسي‌ها؟ چرا؟

پاسخ:  به تنهایی ، چون سرعتم کمی بالاست و وقتی تنها کار می‌کنم تمرکزم روی موضوع بیشتر است . ولی بسیاری از دوستانم در مدرسه بودند که با هم درس می‌خواندند و حتی الآن رتبه های دو رقمی و سه رقمی کسب کرده‌اند . در کل انتخاب هر یک از این دو روش بر دیگری ارجحیتی ندارد و کاملاً به شرایط و عادت‌های خود شخص بستگی دارد . البته توجه به رفع اشکالات درسی هم‌کلاسی‌ها از موضوعاتی است که نباید فراموش شود .

استفاده‌كردن از اينترنت و smsبازي براي رفع خستگي را در سال كنكور درست مي‌دانيد؟

پاسخ:در طول هفته نه چون مشغولیت فکری ایجاد می‌کند و تمرکز را کاهش می‌دهد  ، ولی در پایان هفته در زمانی که به استراحت اختصاص داده شده است ، من خودم از اینترنت استفاده می‌کردم . به‌هر‌حال باید خیلی دقت داشت که در این یک سال کارهای حاشیه‌ای به اصل آرامش و تمرکز و انگیزه ای که برای درس قرار است صرف شود خدشه‌ای وارد نکند .

آيا رفتن به مسافرت و تعطيلات را در سال كنكور سفارش مي‌كنيد؟

پاسخ:در زمان های مشخصی از سال مثل اواخر ترم یک یا در فروردین که ذهن جداً خسته شده مسافرت و استراحت یکی دو روزه به نظر من خوب است . ولی باز هم به شرایط خود دانش آموز بستگی دارد.

 

آيا كمك‌گرفتن از مشاوران را سودمند ارزيابي مي‌كنيد؟ به چه شكلي؟

پاسخ:قطعاً در لحظه‌لحظه‌ی سال کنکور باید برنامه‌ای کاملاً مشخص داشت که بتوان به هدف رسید . (برنامه‌ی هفتگی نوشته شده که قرار است در ساعات این هفته چه بخوانم و برنامه ذهنی هفتگی که قرار است چگونه و با کمک چه منابعی مطالعه کنم و هم‌چنین برنامه‌ی کلی‌تر که مثلاً در این فصل کل پایه دوم را تمام می‌کنم ) از کمک  اطرافیان باتجربه در زمینه کنکور ( مشاوران ، نفرات موفق سال‌های گذشته … )  قطعاً باید برای چگونه برنامه ریختن کمک گرفت ولی دانش آموز باید نقش طراح و مجری را در‌نهایت خودش اجرا کند و بر حسب توانایی‌های خودش به برنامه  انعطاف دهد . در نتیجه اگر از کسی کمک می گیرد خودش نقشی فعال داشته باشد .

** به نظر من دانش آموزی بهتر نتیجه می‌گیرد که روش‌های درس خواندنش و شگرد‌های خاصی که برای یادگیری یا حفظ‌کردن مطالب  به‌کار می‌برد ، محصول تجربه و خلاقیت خودش باشد . برای هر درس شیوه‌ی خاص خود را داشته باشد و به همه نقاط ضعف و قوت خود مسلط باشد . به طوری که حتی بعد از کنکور بتواند صدها صفحه درباره‌ی روش های شخصی خود توضیح دهد . نگاه به روش‌های پیشنهادی دیگران به شرطی که به قصد اجرای مستقیم بدون تطبیق با شرایط خودمان نباشد بیراهه رفتن است .

آيا شركت در اردوهاي مطالعاتي (آخر تابستان، نوروز، پيش از كنكور و …) را مثبت ارزيابي مي‌كنيد؟

پاسخ:من خودم فقط هفته اول عید را در اردوی مطالعاتی مدرسه شرکت کردم . ولی با توجه به روحیاتی که داشتم ترجیح می‌دادم در خانه مطالعه کنم . البته بسیاری از بچه‌های کلاس در این گونه برنامه‌های مدرسه شرکت می‌کردند و نتیجه هم می‌گرفتند .

در درس‌هاي عمومي و اختصاصی آموزش كدام دبيران و خواندن كدام كتاب‌ها در موفقيت شما تأثير چشم‌گيري داشته‌است؟

معلمان عزیزی که اسمشان را برده‌ام معلمان سال پیش‌دانشگاهی مدرسه‌مان هستند . دوست داشتم اسم شریف همه معلم‌های پایه را می‌نوشتم ولی نوشته خیلی طولانی می‌شد . هم‌چنین در برابر راهنمایی‌های پدر عزیزم آقای منصور سعیدی نهایت عشق و تشکرم را ابراز می کنم.

 

زبان و ادبيات فارسي كلاس: ..خانم ورسه……………………………………………………………….
كتاب:    کتاب اندیشه سازان  و قرابت معنایی آقای سبطی(نشر دریافت)

کتاب های قطع کوچک آقای عبدالمحمدی ( آرایه قرابت لغت )

زبان عربي        كلاس: خانم خاکباز……………………………….كتاب:

دين و زندگي    كلاس: .خانم  کاغذی…………….كتاب: تست های کنکور ! / کتاب همایش خانم کاغذی(نشر دریافت)

زبان انگليسي كلاس: .خانم عباسی.. ……………كتاب: ..زبان جامع دکتر اناری(مبتکران)

 

دیفرانسیل كلاس: .آقای کیوان………………………………………………………………..
كتاب: تست دیفرانسیل آقای کیوان ( الگو ) / دیفرانسیل و ریاضی پایه آقای شفیع زاده/ آمار آقای سعیدی
گسسته كلاس: آقای مشفق
كتاب: گسسته خوشخوان / گسسته آقای عطا صادقی(فار) / کتاب آخر آقای سعیدی
فيزيك كلاس: …..آقای شاهمرادی…………………………………………………………….
كتاب: .فیزیک پیش و پایه آقای خالو………………………………………………………………..
شيمي كلاس: آقای سلطانی…………………………………………..
كتاب: شیمی آقای بازرگان(مبتکران)
هندسه كلاس: ..آقای مشفق……………………………………………………………….
كتاب: ..هندسه جامع آقای سعیدی / هندسه آقای بیگی

 

براي افزايش آمادگي ذهني و روحي در روز كنكور چه سفارش‌هايي داريد؟

پاسخ:مهم ترین چیز، اعتماد داشتن به خداست و این که هیچ وقت پشت آدم را خالی نمی کند . با دعای مادر و حمایت خانواده و دوستان و همه‌ی کسانی که دوستشان داریم انرژی مثبت را به ماکسیمم مقدار آن برسانیم . در زمان کنکور هم فقط به سوال‌ها و جواب درستشان فکر کنیم . نه به روزهای قبل از کنکور و نه روز های بعد از آن و نه نتیجه و نه هیچ چیز دیگری .

 

و به جاي‌ سؤال آخر، يك راهنمايي كوچك براي اين بچه‌ها كه به دنبال راز پيروزي شما تا اين‌جا آمده‌اند!

پاسخ:

آب تا گردنم بالا آمده

آب تا لب هایم بالا آمده

آب بالا آمده …

من اما نمی میرم

ماهی می شوم

–    گروس عبدالملکیان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *