دسته‌بندی نشده

دانشجویان دستیاری پزشکی قربانیان ناعدالتی در نظام بهداشت و درمان

به گزارش الف به نقل از موسسه دیدبان شفافیت و عدالت، اخیرا دستیاران با هشتگ زنی در فضای مجازی بار دیگر خواستار توجه جدی همگان به مشکلات خود  شده اند.

در این باره دیده بان شفافیت و عدالت طی گفتگویی با دکتر هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش این موسسه به بررسی ابعاد موضوع و نحوه رویارویی کارگروه آموزش با این معظل پرداخته است که در ادامه می آید:

دکتر سبطی با بیان اینکه وضعیت آموزش در وزارت بهداشت در حالت مطلوبی قرار ندارد ،گفت: به دلیل ماهیت کار دست اندرکاران وزارت بهداشت، توجه این وزارت خانه بیشتر معطوف به امر بهداشت و درمان است و به بحث آموزش کمتر پرداخته می شود تا جایی که در جلسات مرتبط با امر آموزش، مانند جلسات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای عالی انقلاب فرهنگی  یا کمیسیون آموزش مجلس، هنگامی که در مورد سرنوشت دانشجویان و دانش آموزان تصمیم گیری می شود ،که ازقضا در بیشتر موارد تصمیمات اتخاذ شده مرتبط با رشته های علوم پزشکی است، کمترین اظهارنظر و کمترین تاثیر گذاری را از سوی متولیان همین دانشجویان ،که یعنی وزارت بهداشت، مشاهده می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع در دستور کار کارگروه آموزش دیده بان قرار گرفته است، گفت:  با توجه به گزارش های رسیده و همچنین برپایه گفتگوهای میدانی صورت گرفته توسط کارشناسان کارگروه آموزش، چندین موضوع در این حوزه در اولویت های اصلی کارگروه آموزش دیده بان قرار گرفته است که یکی از آنها وضعیت ناعادلانه دانشجویان دستیاری پزشکی است. 

دبیر کارگروه آموزش دیده بان گفت: در نگاه به دانشجویان دستیاری پزشکی تناقض فاحشی وجود دارد و آن این است که از یک سو ما به این سرمایه های کشور عنوان دانشجو می دهیم؛ یعنی کسی که طالب دانش است و می خواهد در رشته تخصصی خود دانش کسب کند، اما از سوی دیگر آنچه در عمل برای آنها اتفاق می افتد به کارگیری بی امان آنها در کادر درمان بیمارستانهای آموزشی است .برای نمونه  مشاهده شده است دستیاران رشته پاتولوژی در حال خدمت رسانی در اورژانس کرونا هستند.

سبطی ادامه داد: گاهی دستیاران رشته های پزشکی مجبور می شوند در ماه بیش از 500 ساعت کار درمانی کنند!  علاوه براین کشیک های پیوسته  70 تا 90 ساعته بیخوابی و فرسودگی جان و تن را به همراه دارد که در کنار بی صبری های مریض، کم اعتمادی های مردم  و حتی پرسنل غیر درمانی،  موجب شده است تا کار کردن برای آنها بیشتر شبیه به کابوس شود تا کسب دانش و مهارت های بیشتر. 

وی در ادامه اشاره ی نیز به دریافتی های ماهانه دستیاران پزشکی داشت و تصریح کرد: با وجود این حجم از فعالیت های تخصصی  دستیاران، که مجالی برای آموزش آنها باقی نگذاشته است، قانونگذاران با این توجیه که این عزیزان دانشجو هستند حداقل حقوق و مزایا را نیز برای دوره دستیاری در نظر نگرفته اند در حالیکه اینگونه نیست و همانطور که گفته شد آنان پزشکان دارای مهر و شماره نظام پزشکی هستند که در دوره تخصص پذیرفته شده اند و پا به پای کادر درمان رسمی و حتی شاید بیشتر از آنها مشغول خدمت هستند.

دبیر کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت افزود: از طرفی دیگر به این افراد ،که اغلب آنها صاحب خانواده نیز هستند، اجازه هیچ نوع فعالیت دیگری داده نمی شود و حتی آنها تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیز قرار نمی گیرند؛ یعنی کسانی که در این بیمارستانها روزانه چندین دفترچه بیمه را مهر می کنند تا مردم از مزایای بیمه آن بهره مند شوند، تاکنون خود از بیمه بودن هم محروم مانده اند. حال چگونه این افراد با حقوق هایی که به دو نیم تا 3 میلیون  تومان در ماه  می رسد، زندگی خود را بگذرانند؟  آیا واقعا این یک بحران آموزشی و از آن گذشته بحران اخلاقی نیست؟  نکته دیگر اینکه ادامه یافتن روند کنونی آسیب دیگری را نیز به دنبال دارد و آن به مخاطره افتادن سلامت و بهداشت عمومی جامعه است. زیرا تا این افراد خود از لحاظ روحی و جسمی سلامت نباشند نمی توانند سلامت دیگران را هم فراهم کنند.

سبطی گفت: دیده بان شفافیت و عدالت تمام تلاش خود را به کار می بندد تا جلوی این گونه ستم ها گرفته شود و تا جایی که امکان دارد جبران مافات گردد تا در آینده با نخبگان و سربازان سلامت کشور بهتر و مهربان تر از این ها، برخورد شود. 

وی در ادامه به معضل رقابت های ناعادلانه در کنکور پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: همانطور که می دانید همیشه میان داوطلبان رشته های پزشکی ،چه تخصصی و چه عمومی، به دلیل سویه  اقتصادی – اجتماعی  این رشته ها در افکار عمومی،  رقابت سنگینی وجود داشته و در برخی موارد ممکن است یک داوطلب با اختلاف ناچیز از نفر قبلی خود از راه یابی به رشته یا دانشگاه مورد نظر خود بازبماند. اما متاسفانه در چنین رشته های حساسی نیز همچون برخی رشته های دیگر، شاهد تخلف هایی هستیم؛ بدین ترتیب که افرادی خاص بدون گذراندن آزمون از راه های فرعی و میانبر در دانشگاه ها پذیرفته می شوند که این امر به نوبه خود نشان دهنده خلاء در قوانین آموزشی است.

 دبیر کارگروه آموزش دیده بان افزود: براساس گزارش های رسیده به دیده بان متوجه شدیم در برخی از المپیادهای برگزار شده توسط وزارت بهداشت ،که در واقع آزمون هایی موازی با آزمون های رسمی در کشور است، آیین نامه ها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه به تصویب رسیده است  اجرا نمی گردد.در این مورد کارگروه آموزش از جناب آقای دکتر حریرچی معاون محترم وزیربهداشت طی نامه ای خواستار  علت یابی موضوع شد که منتظر پاسخ ایشان مبنی بر درستی یا نادرستی این گزارش ها و علت یابی و آسیب شناسی آنها هستیم.

سبطی در پایان گفت:  به طور کلی دیده بان شفافیت و عدالت با هر فرآیند موازی آزمونهای سراسری ، دستیاری و دکترا کاملا مخالف است و حتما این موارد را به سرعت با کمک نهادهای نظارتی مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد. باید روشن شود که این مصوبات از کجا آمده است؟ چون همان گونه که می دانیم این دست مصوبات باید در مجلس یا  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسند. باید مشخص شود آیا هیچ نهادی صلاحیت این را دارد که بتواند شخص یا اشخاصی را بدون گذراندن آزمون سراسری در دانشگاه بنشاند و حق دیگران را ضایع کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *