دسته‌بندی نشده

بازار مکاره انتخاب رشته (مصاحبه)

.

کلاهبرداری در بازار انتخاب رشته

انتخاب رشته در کنار کلاس‌های تست‌زنی، کتاب‌ها، نرم‌افزارها و مشاوره یکی از بازارهای داغ کنکور است.

هر سال با برگزاری کنکور، گردش مالی بخش دیگری از منظومه کنکور شتاب می‌گیرد و همه‌ی نگاه‌ها معطوف به بحث انتخاب رشته می‌شود. مراکز انتخاب رشته قارچ‌گونه از زمین بیرون می‌جهند و با وعده‌های پوشالی مانند تضمین قبولی در رشته یا دانشگاه خاص، از داوطلبان هزینه‌های هنگفت 300 هزار تا 2 میلیون تومانی دریافت می‌کنند. هیچ تضمینی هم در این باره وجود ندارد و کسی هم پاسخگو نیست. هیچگاه دستگاهی نیز نظارتی بر این بازار ندارد و سودجویان از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید می‌کنند.

2 ادعای دروغ

آموزش و پرورش البته هزار و 500 پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور در کشور دایر کرده که با هزینه‌ای بیش از 90 تا 110 هزار تومان این کار را انجام می‌دهند اما بخش‌های مختلف در وزارت آموزش و پرورش هرگونه همکاری کادر خود با مؤسسات انتخاب رشته را تکذیب کرده‌اند.

برخی از این مؤسسات در تبلیغات محیطی و حتی رسانه‌ای خود نام مدیران بخش‌های مختلف را به عنوان مشاوران‌شان اعلام می‌کنند. ادعای دروغ دیگر این مؤسسات «قبولی تضمینی» است. هامون سبطی، مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی که در حوزه‌ی کنکور فعالیت دارد به همشهری می‌گوید: «واژه قبولی تضمینی بیش‌تر شیوه‌ای برای کلاهبرداری است. یعنی چه قبولی تضمینی؟! اگر منظور دانشجو شدن فرد است که نیاز به مشاوره ندارد و الان در 2 گروه انسانی و تجربی همه‌ی کسانی که شرکت کرده‌اند در جایی سرانجام پذیرفته می‌شوند. اما قبولی تضمینی در همه دانشگاه‌ها یا حتی دانشگاه‌های برتر به جز در مواردی که کاملاً مبرهن است، مثلاً رتبه‌ی فرد زیر هزار شده، هیچ معنایی ندارد. تنها چیزی که می‌تواند جای 2 تا رشته‌محل را عوض کند، علاقه‌ی داوطلب است. به داوطلبان توصیه می‌کنم براساس شخصیت، علاقه، شرایط خانوادگی و پرس‌و‌جو از دانشجوای و افراد شاغل در رشته‌های مختلف، رشته‌ی خود را انتخاب کنند. داوطلبان باید بررسی کنند که در آینده از کار کردن در کدام رشته‌ها لذت می‌برند؟ بیش از آن‌که ما نیاز به مشاوره‌ی انتخاب رشته داشته باشیم به مشاوره‌ی شخصیتی و شغلی نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *