دسته‌بندی نشده

پیگیری اعتراض متقاضیان آزمون دستیاری تخصصی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محسن جلواتی قائم مقام دیده‌بان با شفافیت و عدالت طی گفت‌وگویی اظهار داشت: پیرو اعتراض جمعی از متقاضیان آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در سامانه مطالبه گری دیده بان شفافیت و عدالت، تصمیم گرفتیم در راستای شفاف سازی و احقاق حقوق آنان پیگیر این موضوع در نهاد های دولتی و قضایی باشیم.

وی ضمن اشاره به نامه نگاری دیده بان جهت بررسی موضوع در دیوان عدالت اداری و همچنین  نهاد ریاست جمهوری و وزارت بهداشت  در این خصوص افزود: مطالبه بررسی تخلف های صورت گرفته در خصوص تاریخ و منابع این آزمون، نشان می دهد که رعایت نشدن 9 ماه فاصله زمانی بین  ابلاغ رسمی منابع آزمون و تاریخ برگزاری آن، عدم رعایت فاصله قانونی حدود یک سال بین تاریخ برگزاری آزمون دوره 47 و دوره 48  تخلفاتی دیگر در مورد منابع درسی فشار مضاعفی را بر پزشکان جوان وارد کرده است، زیرا برگزاری زودهنگام آزمون ۴۸ به زیان پزشکان جوانی است که سنگر مبارزه با کرونا را حفظ نموده اند و به سود داوطلبانی است که به هر دلیل در مراکز بهداشتی و درمانی در ماه های اخیر مشغول به خدمت نبوده اند و تمام زمان خود را صرف مطالعه و آمادگی شرکت در  آزمون کرده اند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: بهانه های نظیر شیوع کرونا یا مصادف شدن با ماه مبارک رمضان یا انتخابات ریاست جمهوری منطقی نیست و با زمان قانونی برگزاری این آزمون که باید اوایل تیر ماه ۱۴۰۰  باشد تداخل ندارد و  شایسته نیست مسئولان با نادیده انگاری قانون و حقوق  داوطلبان آزمون دستیاری 48 مبنی بر زمان مطالعاتی لازم و بدون دغدغه برای آماده سازی خود، پزشکان جوان و خدمتگزار کشور را از مبارزه در سنگر  بهداشت و درمان که با جانفشانی ایشان همراه بوده و هست، دلسرد کنند.
مهندس جلواتی با اشاره به  حساسیت دیده‌بان شفافیت و عدالت نسبت به موضوعات آموزشی افزود: متاسفانه به نظر می رسد، آزمون های سراسری و کشوری حیات خلوی برای وقوع تخلفاتی نظیر صندلی فروشی یا رانت بازی در تخصیص ظرفیت های مازاد شده است که به نظر تعلل نهاد های ناظر و قضایی در شکل گیری و گسترش آن بی تاثیر نیست و باید برخورد قاطعی صورت گیرد.

قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت تعداد موافقان و امضا کنندگان موضوع دفاع از حقوق پزشکان عمومی در این آزمون را حدود 6000 نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به محدودیت های زمانی و با توجه به کمپین ها و کارزارهای مختلف این تعداد پزشک معترض ظرف سه روز در سامانه رسمی ثبت مطالبات مردمی دیده بان شفافیت و عدالت  به نشانی …. این مطالبه را امضا نموده اند و  امری اشکار است که  درصد بسیار بالایی از داوطلبان آزمون تخصص پزشکی پیش رو،  از قانون شکنی های متعدد در خصوص برگزاری این آزمون معترض و شاکی هستند.

وی با اشاره به دسته بندی های مختلف و دیدگاه های متفاوت در میان داوطلبین آزمون دستیاری 48 در فضای مجازی افزود: بدون شک داوطلبانی هم وجود دارند که با توجه به اهمیت این آزمون در زندگی حرفه ای خود، طی چند ماه گذشته تمام فعالیت های خانوادگی و حتی درمانی شان را برای تمرکز بیشتر بر آزمون، تعطیل کرده اند و تعویق های مکرر مطمئنا به زندگی آن ها می تواند لطمه وارد کند. اما از سوی دیگر جمع کثیر داوطلبان که تقاضای اصلاح و رسیدن به حقوق مکتسبه شان را مطالبه می کنند، پزشکان جوانی هستند که در دوران سخت و طاقت فرسای مبارزه با کرونا سنگرهای خط مقدم بیمارستانی و حتی دورافتاده ترین مراکز بهداشتی و درمانی کشور را خالی نکردند و مصداق المُجاهِدینَ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم در قرآن کریم هستند. علاوه بر این آنچه که مدافعان سلامت در مطالبات خود در خصوص این آزمون مطرح می کنند موضوعی فراقانونی نیست و تنها مطالبه ای است که قانون گذار برای داوطلبین لحاظ کرده تا هر سال کشور با خالی شدن مراکز درمانی به بهانه این آزمون مواجه نشود.
 قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به تعداد بالغ بر 10 هزار نفر داوطلب شرکت در این آزمون افزود: عقلانیت حکم می کند وقتی تلاش برای اجرای قانون از سوی قشر جوان و فرهیخته کشور مطالبه می شود، مجریان و ناظران قانون برای دوری از حاشیه هایی از جمله اعتراض های میدانی و یا پوشش این مطالبه توسط رسانه های معاند در اسرع وقت موضوع را حل و فصل کنند نه آنکه در ایام نزدیک به انتخابات و درگیری کشور با چالش و بحران کرونا زخمی را باز نگهدارند تا سیستم بهداشت و درمان کشور مستعد آسیب مضاعف شود.

جلواتی با اشاره به پیگیری های متعدد این موضوع در فضای مجازی و رسانه ها افزود: آنچه مشخص است داوطلبین این آزمون که عمده مدافعان سلامت خط مقدم مبارزه با کرونا هستند حفظ آرامش و به خطر نیفتادن جان مردم برایشان اهمیتی صد چندان دارد و هیچ گاه مطالبه خود را به صورت میدانی و تجمع درخواست نکرده اند. به نظر مهم ترین قدردانی از کادر سلامت پیگیری حقوق حقه آن ها است و دیده بان شفافیت و عدالت به صورت جدی پیگیر موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *