دسته‌بندی نشده

واکنش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به گزارش نخبه‌کشی خبرگزاری آنا

به گزارش خبرنگار آموزش و پورش خبرگزاری آنا،‌ چندی قبل گزارشی منتشر شد با عنوان «مصوبه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان عامل نخبه‌کشی در جامعه است»؛ در این گزارش عضو کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت موضوعی را مطرح کرد که بیش از ۹۰ درصد ظرفیت آزمون ورودی مدارس تیزهوشان قبل از برگزاری آزمون تکمیل‌شده و این به معنای نخبه‌کشی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

در  پی انتشار این گزارش وزارت آموزش و پرورش جوابیه صادر کرده است که شرح  آن در زیر می‌آید: 

مدیرعامل محترم خبرگزاری آنا

با سلام و احترام؛

در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۲۲/۰۱/۱۴۰۰، باعنوان: «مصوبه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان عامل نخبه‌کشی در جامعه است» پاسخ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر جهت استحضار ارسال می‌شود:

۱-با توجه به تأخیرهای ناخواسته چندباره در برگزاری فعالیت سنجش و پذیرش پایه هفتم مدارس دوره اول متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ناشی از همه‎گیری بیماری کرونا و شروع سال‌ تحصیلی در نیمه شهریورماه «به جای ابتدای مهر» و همچنین مشکلات اجرایی مرتبط، عملیات تصحیح و اعلام نتایج آزمون با مشکلاتی مواجه شد که نهایتاً با دستور مقام عالی وزارت در کمیته کارشناسی و مدیریتی متشکل از مدیران ارشد وزارتخانه تلاش شد تا بهترین تصمیم‎ها برای احقاق حقوق دانش‎آموزان مستعد و جبران اثرات منفی ناشی از ناهماهنگی‌های مذکور اتخاذ شود. در راستای تصمیمات همین کمیته برای کمک به دانش‎آموزان ذی‌نفع، بیش از ۱۰ درصد ظرفیت اصلی، به تعداد پذیرفته‌شدگان برای ثبت‎نام در مدارس سمپاد افزوده شد.

۲-در خصوص موضوع مطروحه مبنی بر«پذیرش داوطلبی با نمره تراز کمتر و عدم پذیرش داوطلب دیگر با تراز بالاتر در مرحله دوم اعلام نتایج»، به اطلاع می‌رساند: با توجه به این که در تصحیح دوم، ۱۰ سوال (دارای دو پاسخ صحیح) حذف شده است، طبیعی است دانش‌آموزانی که تعداد بیشترِ سؤالات نادرست ایشان، سؤالاتی غیر از موارد حذف شده، باشد، در تصحیح دوم امتیاز کمتری را کسب می‌نمایند. در نتیجه، در شرایطی نظیر دو داوطلب مورد اشاره در استان مذکور، این امکان وجود دارد که دانش‌آموزی با شرایط فوق در تصحیح اول دارای نمره بالاتربوده اما در تصحیح دوم‌، امتیاز کمتری را نسبت به دانش‌آموز دیگر  کسب نموده و پذیرش نشده باشد.

۳-تصمیم‌گیری در خصوص شرکت یا عدم شرکت دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان در آزمون ورودی پایه دهم مدارس بر اساس سیاستگذاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده و لذا ضمن تأکید بر تصریح بند «۵» بخش «د» دستورالعمل آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان» به شماره ۵۰۱/۱۰۴ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ در خصوص نحوه ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان‌، به اطلاع می‌رساند دانش‌آموزانی که شرایط لازم را مطابق ماده ۱۵ مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای‌ عالی آموزش و پرورش مورخ ۰۴/۰۷/۱۳۹۷ کسب نکرده باشند، امکان ادامه تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان را نخواهند داشت.

۴-به استناد مدارک و شواهد موجود، تصمیم‌گیری در ارتباط با عدم پذیرش دانش‌آموز در پایه دهم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵، صرفاً به دلیل محدودیت فضای فیزیکی مدارس دوره دوم شهر تهران و عدم امکان افزایش کلاس بوده است.

۵- سمپاد در انجام وظایف ذاتی خود درصدد است تا محتوای آموزشی و پرورشی خود را به‌صورت انتشار عمومی در قالب پروژه «عمومی‌سازی محتوای آموزشی دوره دوم متوسطه» در اختیار همۀ دانش‎آموزان علاقه‎مند و خانواده‌های محترم  قرار دهد تا امکان استفاده از این محتوا برای استعدادهای درخشان خارج از مدارس سمپاد هم فراهم باشد. امید است با برداشتن این گام که تلاش مهمّی در جهت برقراری عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در کشور عزیزمان به شمار می‎رود، شاهد افزایش رضایت‌مندی خانواده‌های محترم و سایرمخاطبان برنامه‌های سمپاد باشیم.

توضیح خبرگزاری آنا

با دریافت جوابیه وزارت آموزش و پرورش مشخص گردید که تمام موارد گفته شده در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ طی مصاحبه با عضو کارگروه آموزش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت تأیید گردیده و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این جوابیه تنها اقدامات انجام‌شده را توجیه کرده‌اند.

در آزمونی با ۱۳ سؤال اشتباه و همراه با صدور کارنامه‌ای علمی با نمره ترازهای متفاوت که به گفته و تأیید آن وزارتخانه «منجر به مشکلاتی در عملیات تصحیح و اعلام نتایج آزمون گردید» مشخص است که پذیرش عادلانه‌ای هم صورت نگرفته است.

در همین اوقات بحرانی، تفاوت مدیری که با بحران آشناست و می‌تواند سازمان تحت امر را به خوبی مدیریت کند با مدیری که در این اوقات تنها به دنبال توجیه اقدامات به علت بحران است مشخص می‌شود.

واضح است که هیچ کدام از این توجیهات نمی‌تواند احساس بی‌عدالتی‌ای را که در میان خانواده‌ها به وجود آمده است، حل کند و شکایت اولیاء داوطلبان همچنان پابرجاست و وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی شکایت اولیاء داوطلبان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *