دسته‌بندی نشده

نمایندگان مردم باید پاسخگو باشند!/ چرا محصولات موسسات آموزشی بیشتر شده است (مصاحبه میهن امروز با دکتر سبطی)

 

31تیر97: مصاحبه میهن امروز با دکتر هامون سبطی

نمایندگان مردم باید پاسخگو باشند!/ چرا محصولات موسسات آموزشی بیشتر شده است

به دنبال تصویب قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور 98 موجی از اعتراضات مجازی داوطلبان متوجه نمایندگان و وزرای مربوطه شده است.

نمایندگان مردم باید پاسخگو باشند!/ چرا محصولات موسسات آموزشی بیشتر شده است

میهن امروز– به دنبال تصویب قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور 98 موجی از اعتراضات مجازی داوطلبان متوجه نمایندگان و وزرای مربوطه شده است. دکتر هامون سبطی نماینده دانش آموزان معترض در این باره به خبرنگار سایت میهن امروز گفت: نمایندگان باید نسبت به اعتراضات دانش آموزان پاسخگو باشند. باید هر چه سریع تر نسبت به لغو این مصوبه اقدام کنند تا از یک فاجعه آموزشی جلوگیری شود.

وی درباره مفاد این مصوبه بیان کرد: این قانون تنها منفعت آموزش و پرورش و مافیای آموزشی را تامین خواهد کرد و به نفع هیچ یک از داوطلبان نخواهد بود. این مصوبه یک بی عدالتی محض است. بر طبق این مصوبه 30% تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی خواهد بود. این بدان معناست که دیگر نتیجه گیری در کنکور کارساز نخواهد بود و داشتن معدل بالا و 20 برای قبولی در دانشگاه مطلوب شرطی لازم است. نابرابری و کمبود امکانات در مناطق محروم قابل انکار نیست؛ پس چطور می توان دانش آموزان روستایی که بعضا مشغول به کارند و تمام امیدشان درخشش در آزمون سراسری است را از این فرصت محروم کرد؟ این درحالیست که بسیاری از رتبه های برتر کنکور علیرغم معدل نامطلوب در بهترین دانشگاه ها تحصیل کرده اند و نخبگانی همچون رستگار رحمانی از جمله آن ها بودند.

همچنین لازم به ذکر است که درصد بالایی از دانش آموزان معدلی بین 19 تا 20 کسب می کنند که البته بسیار مطلوب است اما با تاثیر آن در نتایج کنکور تراز دانش آموز به شدت افت می کند و قبولی در دانشگاه های معتبر و رشته های پرطرفداری مانند پزشکی، برق و … را ناممکن می سازد. این قانون به هیچ وجه به نفع داوطلبان نیست و یک بی عدالتی آموزشی است.

در پی اجرای این مصوبه پول زیادی به جیب مافیای آموزشی خواهد ریخت و همچنین عده زیادی از دانش آموزان به مدارس غیر دولتی هجوم می برند تا کسب معدل مطلوب را تضمین کنند. خودتان قضاوت کنید؛ این به نفع کیست؟ دولت یا مدارس خصوصی؟ قشر محروم یا مرفه؟ چه کسی آینده فرزندان مناطق محروم دورافتاده را تضمین می کند؟ چرا محصولات موسسات آموزشی افزایش یافته است؟ آیا این یک تفاق است؟ چه کسی از این مصوبه سود می برد؟

وی افزود: این قانون عوارض زیادی به همراه خواهد داشت. از جمله آن ها می توان به افزایش تقلب در امتحانات نهایی و خرید و فروش سوالات، رونق بازار تغییر رشته، رونق بازار مدارس غیر دولتی و البته ترمیم معدل که به تنهایی میلیاردها تومان به جیب آموزش و پرورش خواهد ریخت، اشاره کرد.

هامون سبطی در خصوص نقش مجلس شورای اسلامی در رفع اضطراب و نگرانی دانش آموزان اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید با اعمال فشار خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای سنجش بشوند تا هر چه سریع تر مانع اجرایی شدن این بی عدالتی آموزشی بشوند. در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی باید نسبت به لغو اختیارات شورای سنجش اقدام کند. متاسفانه بسیاری از نمایندگان از عواقب این مصوبه بی خبرند و امید است که با وحدت و همکاری دانش آموزان آگاه شده و نسبت به احقاق حق فرزندان این کشور اقدم کنند.

منبع: میهن امروز

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *