دسته‌بندی نشده

نقد آزمون سراسری 99 – زبان انگلیسی

نقد سوالات زبان انگلیسی کنکور 99

قبل از هر صحبتی ، لازم می دانم که از تلاش‌های ارزشمند مسئولین محترم سازمان سنجش و عوامل اجرایی ایشان بابت برگزاری کنکور در این شرایط سخت ، با وجود مخالفت‌های فراوان کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

 نگاه کلی:

سوالات زبان انگلیسی سال 99 در نگاه کلی ، نسبت به سال 98 ساختار سخت‌تر و پیچیده‌تری داشت.

از ویژگی های مثبت این سوالات، وجود اصطلاحات در تست‌های واژگان و همچنین هم‌آیند‌ها (collocations) بود، اما متاسفانه سبک سنّتی کنکور با وجود تغییر سیستم کتاب‌های زبان انگلیسی، هنوز احیا نشده‌است چرا که در یک ازمون (تجربی) دو بار کلمه‌ی aboard در صورت سوال و دو بار کلمه ی origin در گزینه‌های مختلف به‌کار رفته‌است و این نکته نشان می‌دهد که کلمات اصلا کد گذاری نشده‌اند و به پراکنش موضوع سؤالات توجه دقیقی نشده‌است. در رشتة هنر نیز سه بار ساختار It is easy to به‌کار رفته است که یک بار از آن سوال طراحی شده است و درواقع جواب دو سوال دیگر آمده است.

 

انتهای خط سوم

پاراگراف دوم خط چهارم

پاراگراف دوم خط پنجم

همچنین هم‌آیند take sth seriously در کتاب نظام قدیم بوده و آوردن چنین تستی که جواب سوال نیز بود، صرفا به این دلیل است که آموخته های دانش آموزان ارزیابی نشود و ندانسته‌های آن‌ها به رخ کشیده شود. این نکتة اخیر در تست‌های گرامر نیز به‌وفور دیده شده است برای مثال کاربرد مصدر بعد از اعداد ترتیبی (سوال 76 رشته انسانی) نه به‌طور مستقیم در کتاب آمده است و نه غیر مستقیم. این امر صرفاً دانش آموزان را به سمت کتاب‌های کمک آموزشی فراتر از کتاب درسی می‌کشاند و در این بخش نیز ندانسته‌های ایشان به رخ کشیده شده است. چرا دانش آموز باید این همه مطالب گرامری که انصافاً کم هم نیست، فراگیرد ولی سوال از بخش دیگری طراحی شود؟ چرا طراح محترم کنکور ندانسته‌های یک دانش‌آموز را جست و جو می‌کند.

در سوال 76 رشته ریاضی گزینه‌های 2 و 4 نیز به گمان بنده غلط نیستند و اینکه در تست 86 رشته واژگان قطعاً طراح سوال به کتاب درسی تسلط کاملی نداشته چرا که تعریف کلمة entry در کتاب درسی برای دانش آموزان، متفاوت با تعریفی است که طراح محترم از دیکشنری McMillan آورده‌اند.

کتاب درسی صفحه 49
سوال کنکور -99 رشته تجربی
Macmillan dictionary

 

طراحی سوال از بخش‌های حذف شده سال 99:

حضور تست‌هاي لغات از حذفيات كتاب، كه متاسفانه قرار نبود از اين بخش‌ها سوالي طراحي شود مانند كلمة dread صفحه 85 کتاب درسی  دوازدهم و یا کلمة delivery صفحه 86 کتاب درسی دوازدهم که پاسخ سوال هم بودند و یا سوال گرامر 78 رشته ریاضی که مربوط به درس سوم دوازدهم بوده است، هیچ جای توجیهی ندارد.

البته بی انصافی‌ است اگر در مورد سوالات گرامری در بخش کلوز تست صحبت نکنیم چرا که سوال 88 رشته ریاضی، نوعی سوال گرامری و مفهومی می‌باشد و به نظر بنده سوال زیبایی است و همچنین سوالات درک مطلب بسیار عالی بودند و دانش‌آموزان بايد هم متن مورد نظر را كاملاً درك مي‌كردند و هم سوال مورد نظر را.

در کل به غیر از رشته هنر، مابقی سوالات، سخت و کمی گنگ بود و تنوع سوال گرامری کم بود. دوبار از مبحث as…as سوال طراحی شده بود در حالی که مباحث دیگر جا مانده است. برای این کار راه حل ساده‌ای می‌توان پیشنهاد داد و اینکه طراحان سوال کمی به کتاب درسی تسلط داشته باشند و حداقل یک بار آن را تدریس کرده باشند. با آروزی سربلندی روزافزون برای دانش‌آموزان و سنگرداران علم و آزمودن.

محسن کردافشاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *