دسته‌بندی نشده

فارس من| آزمونی برای پزشکان با منابع ۱۳ سال پیش!/ آزمون دستیاری با ایجاد کارگروهی ختم به خیر شود

هامون سبطی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه‌ تهران و دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره آزمون دستیاری، اظهار کرد: در اردیبهشت سال 1400، منابع آزمون چهل و نهم دستیاری اعلام شد و با کمال تعجب، دو منبع، تاریخ گذشته بود. 

وی درباره تاریخ گذشته بودن منبع، گفت: این موضوع می‌تواند منجر به خطراتی شود که جان مردم و همچنین موقعیت شغلی پزشکان را تهدید کند؛ در یکی از منابع آمده است که اگر بیماری با پارگی پرده گوش به خاطر عفونت مراجعه کرد باید با سِرم، گوش او را شست‌وشو داد.

سبطی افزود: در طول 13 سالی که از نوشتن این منبع گذشته است، مشخص شده که این کار در برخی از بیماران عارضه به وجود می‌آورد و باعث گسترده‌تر شدن عفونت و حتی مننژیت می‌شود و نباید این کتاب منبع آزمون پزشکان کشور شود؛ کشوری که از بیش از هزار سال پیش در زمینه پزشکی کار کرده و دانشگاه جندی شاپور قطب پزشکی بوده است. 

 وی ادامه داد: مورد دیگری هست که اگر کسی اسید خورده باشد باید به او شیر بخورانیم؛ زمان ما این را می‌گفتند ولی الان مشخص شده است که می‌تواند عوارض بدتری داشته باشد. اگر پزشکی اینگونه عمل کند، مشمول دادگاه پزشکی می‌شود و این گونه اشتباهات منبع آزمون دستیاری پزشکی می‌شود که امسال قرار است برگزار شود.

*دیوان عدالت اداری اعلام کرد که برگزاری آزمون با منابع قدیمی، غیرقانونی است

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: حکم دیوان عدالت اداری نیز این بود که هم منطقا واضح است و هم بر اساس آیین‌نامه‌هایی که شورای آموزش پزشکی و تخصصی تعیین کرده است، منابع باید تغییر کند و به‌روز شود؛ همچنین آزمونی که با این منابع برگزار می‌‌شود، غیرقانونی است و نمی‌شود به نتایج آن استناد کرد.

وی اضافه کرد: گویا مسؤولان مربوط گفته‌اند که این کتاب‌ها منابع اصلی نیستند و از هر کدام 6 سؤال می‌آید؛ پاسخ ما این است که اصلا اگر از هر کدام یک سؤال طرح شود یا سؤالی طرح نشود، حتی یک صفحه که بر خلاف سلامت مردم باشد و جسم و جان مردم را تهدید کند، چرا باید جزو منابع پزشکی ما باشد؟

سبطی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری رأی داد که منابع باید تغییر کند اما دستور اجرا نشد، افزود: بابت چنین موضوعی بدیهی، پزشکان را به دادگاه تجدید نظر ارجاع دادند و دادگاه تجدیدنظر هم اعلام کرد که این موضوع خلاف قانون و خلاف عقل است و باید حکم اجرا شود که باز هم حکم اجرا نشد. 

وی اضافه کرد: این موضوع اجرایی نشد تا اینکه در دی یا بهمن سال 1400، آیین‌نامه‌ای که بر اساس آن وزارت بهداشت را ملزم می‌کرد تا منابع آزمون و علم پزشکی را به روز نگه داشته باشد، تغییر دادند و قانون را به یک ناقانون تبدیل کردند مبنی بر اینکه هر زمان و هر منبعی که صلاح بدانیم را اعلام می‌کنیم یعنی قید به روز بودن از منابع آزمون پزشکی کشور، حذف شد.

*هرچه سریع‌تر کارگروهی تشکیل شود و مصالحه‌ای رخ دهد

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: این موضوع با واکنش نمایندگان مجلس و دیده‌بان شفافیت و عدالت روبرو شد و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت هم نامه‌ای  خطاب به رئیس قوه قضائیه در خصوص استقلال قضاوت در کشور و شأن قانون، نوشت.

وی اضافه کرد: در کمال تعجب امروز دیدیم که احدی به صورت رسمی از طرف وزارتخانه، پاسخ نمایندگانی را که قبل از عید نسبت به منابع قدیمی اعتراض کردند را داده است و گفته است که اگر استفاده از منابع قدیمی در آزمون تخلف است و این تخلف باعث می‌شود که زمان آزمون تخلف باشد، ما که فعلا تخلفی نکردیم پس بگذارید آزمون را با منابع قدیم برگزار کنیم بعد بررسی کنید که تخلف کردیم یا نکردیم!

سبطی با بیان اینکه این میزان لجاجت، هر انگیزه‌ای که داشته باشد به شدت موجب ناراحتی جامعه پزشکی شده است، اظهار کرد: اعتقادم این است که ماجرا قرار نبود به این وخامت باشد. لجاجت در میان است و از سوی دیگر توسط برخی افراد رفتار سوئی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است هرچه سریع‌تر کارگروهی تشکیل شود و مصالحه‌ای رخ دهد گرچه کاملا قانون و عقل و شرع می‌گوید که شاکیان محق هستند اما اجرای مُر قانون و تک تک مفاد قانونی می‌تواند در پذیرش رزیدنتی مشکل ایجاد کند. در همین راستا رئیس سازمان نظام پزشکی تهران پا پیش گذاشته است و امیدوارم که رئیس نظام پزشکی کل کشور که قبلا هم اعلام آمادگی کرده است، بیاید و به عنوان نماینده صنف پزشک با مسندداران و افرادی که کار را به اینجا کشیدند صحبت کند و با پیشگامی نماینده صنف پزشکان، دیده‌بان شفافیت و عدالت، نمایندگان مجلس و وزیر بهداشت هرچه سریعتر ظرف این چند روز، این ماجرا ختم به خیر شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *