دسته‌بندی نشده

غیراستاندارد بودن سوالات درس ریاضی در کنکور ۱۴۰۰؛ اشتباه سهوی یا اخلالی عمدی؟

به گزارش روابط عمومی دیده بان شفافیت و عدالت،کنکور ۱۴۰۰ موضوع دیروز برنامه پیک بامدادی رادیو ایران بود. کنکوری که علیرغم شروع موج پنجم کرونا برگزار شد و با حواشی زیادی از نحوه رعایت شیوه نامه های بهداشتی گرفته تا قطعی برق در حین آزمون همراه بود. اما در کنکور امسال داوطلبان با مساله دیگری نیز روبرو شدند و آن برخورد با سوالاتی بود که هرگز در طول ماه ها درس خواندن، در کتاب های درسی ندیده بودند. این اتفاق منجر به گلایه داوطلبان، خانواده های آنها و همچنین کارشناسان امر آموزش شد.

دکتر هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت معتقد است سختی سوالات در برخی دروس، توزیع نشده بود و تمام سوالات در درجه بسیار دشوار طرح شده بودند.
وی گفت: گاهی اوقات هدف شناسایی استعدادهای برتریک درس خاص در کنکور است که در این حالت می توان با قراردادن ۲ تا ۳ سوال در سطحی بسیار فراتر از آموخته های داوطلبان عام ،نوابغ را شناسایی کرد. اما موضوع این است که در کنکور امسال در برخی درس ها تقریبا تمام سوالات نه در سطح متوسط و سخت بلکه در سطح بسیار سخت بوده که علت و چرایی موضوع باید به طور کامل شفاف سازی شود.
وی ادامه داد متاسفانه شیوه غلط و غیراستاندارد دیگری نیز در امر آموزش و پذیرش در کشور ما وجود دارد و آن این است که حدود ۶۰۰ هزار داوطلب خواهان دستیابی به تنها چهار هزار صندلی هستند که این پدیده در هیچ کشوری دیده نمی شود و استاندارد سازی کنکور ایران را با آزمونهای سایر کشورها غیرممکن می سازد.
در ادامه برخی کارشناسان آموزش و پرورش نیز با انتقاد بر نحوه طراحی سوالات آنرا عامل بی اعتمادی داوطلبین به کتب درسی دانستند و گفتند: اینکه سوالات برای محک داوطلبین از درجه سختی بالایی برخوردار باشد بد نیست . اما اینکه نمونه ای از این سوالات در کتاب درسی نباشد و نتوان با خواندن کتاب های درسی به عنوان منابع کنکور به آنها پاسخ داد، خود باعث بی اعتمادی به کتب درسی و از طرفی اعتماد به کتب آموزشگا ه ها و مافیاهای کنکور می شود.
حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز با انتقاد از این موضوع ، قول مساعد بر پی گیری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر چرایی اتفاق پیش آمده و پی گیری توسط رئیس سازمان سنجش آموزش کشور را داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *