دسته‌بندی نشده

خازن‌ها کف‌زنان و مهندس رقص‌کنان! (طنز)

 

فرهاد یزدی 
یکی از دوستان نقل می کرد که پسر یکی از آشنایانش که در حال آماده شدن برای کنکور است، سوالی در مورد ترکیب چند خازن سری و موازی را به او نشان داده و پرسیده که آیا خازن معادل محاسبه شده اش درست است یا نه؟
دوست بنده هم پس از بررسی راه حلی که اشتباه بوده، از او پرسیده که چطور این خازنها را با هم ترکیب کرده است؟ خلاصه آن که در طی توضیح پسرک، اصطلاحات عجیب و غریبی شنیده مثل اینکه “این دو تا خازن دست در دست همند” و “این خازن یک دستش در دست یک خازن و دست دیگرش در دست خازن فلان” و ….. ایضا سایر عبارات مشابه سخیفه ای که باعث شده استغفار کنان سر به بیابان نهد!
از دوستم سوال کردم : از کجا چنین راه حلی را یاد گرفته؟ که فرمودند آقای مهندس فلان در برنامه کنکور آسان است که از شبکه دو پخش می شود!
پس از حکایت این دوستمان، خیلی کنجکاو شدم که یکبار هم شده این برنامه را ببینم. نهایتا، پس از کلی هماهنگی و انتظار، بالاخره موفق شدم ….

چشمتان روز بد نبیند … آقای مهندس که مدرس دروس فیزیک و حساب و دیفرانسیل و مثلثات و… کنکور بود، با صدای بلند و حرکات موزون وارد صحنه شد و پس از ارائه سوالی در زمینه محاسبه دمای تعادل آب و یخ، توضیحاتی ارائه داد که انگار با یک خنگ تمام عیار مواجه است. سپس به معرفی روشی پرداخت که خودش ابداع کرده بود و دیگران این راه حل را از او دزدیده اند و جایزه نوبل و … بگذریم …
خلاصه کلام آن که با روش ابداعی خودش که “میز پولی” نام داشت! شروع به حل مساله کرد ….
“بچه ها، هر ماده یک نفر است که دمایش مقدار پولش است. همه آبها! پولهایشان را روی میز می گذارند ولی یخها پولی که نمی گذارند هیچ! کلاهبردار هم هستند و پول آبها را هم بر می دارند و فرار می کنند! (در همین اثنا دهان بنده هم نیم متر باز شده) . خلاصه چشمتان روز بد نبیند…. مساله به همان راحتی پول خرج کردن ماده ها حل شد!
سپس آقای مهندس نگاهی ظفرمندانه به دوربین کرد و آواز کنان و نیمچه رقص کنان به سمت دوربین حرکت کرد!
بچه ها (با لحنی که کاسبهای امامزاده داوود بچه ها را خر می کنند)، لوحهای فشرده را که کامل است و هزاران تست را به روشهای بهتر و کاملتر توضیح می دهد و یکسری نکات سری و سوالات سالهای بعد کنکور دارد که عمراً اینجا بهتان بگویم، بخرید تا سه رقمی (۱۰۰%) تست بزنید و بدو آتیش زدم به مالم… بدو حراجش کردم و ….
بعد نگاهی معنی دار به دوربین کرد و به قول خنده بازاریها، تلفن : دو تا شیش
حالم از هر چی مهندسه بهم خورد …. (ناراحت نشوید خودم را عرض کردم)
در زمان ما به این نوع آموزش میگفتند : آموزش طوطی واری … یعنی عدم توجه به مفاهیم …
در حال حاضر فقط می خواهم به والتر لوین پیغام بدهم که فکر کردی کی هستی که درخواست کانکت شدن بنده را در لینکدین reject می کنی؟ ما خودمان هزارتا بهتر از تو را داریم که باید جلویشان لنگ بیندازی… تو اگر سر کلاس درست تاب بازی و بادکنک بازی میکنی، ما اینجا اعجوبه ای داریم که یخ را با کلاهبردار و آب را با قمار باز آنالوژی می کند و پس از دعوت شما به یک عیاشی مجازی بلادرنگ (on-line) که فاقد معصیت است، نهایتا شما را بر سر جنازه مساله حاضر می کند؛ بدون آنکه به سلولهای خاکستری کمترین فشاری وارد شود. تازه خازنها و سلفها و آبها و یخها و کسینوسها و سینوسها و انتگرالها و … آنقدر برایش کف می زنند که پای کوبان و دف زنان، ناخواسته سوی دوربین روانه می شود …
البته در این بین از نقش صدا و سیما هم نباید غافل شد که همه این هنرهای دو صد گانه به مدد چوب حراج آن بر نانو حیثیتش حاصل می شود…. آب دریا (بخوانید دانشگاه) را گر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی (بخوانید میز پولی) باید چشید!

فرهاد یزدی 

ديدگاه‌های زیرِ این نوشته:
سید علی اصغر احمد عربی
۱ تیر ۱۳۹۴ در ۲:۰۳ ب.ظ
با سلام!
من از وقتی این برنامه را دیدم اوولش فکر کردم یک برنامه طنز است اما بعد که دقت کردم خیلی خجالت کشیدم وا قعا تا این حد تنزل در برنامه تلویزیونی بر مبنای آموزش وحشتناک است خیلی دوست داشتم بدانم چگونه میشود دست این گونه افراد شیاد بیسواد را از فرهنگ و علم کوتاه کرد. از اینکه مسئله را جدی گرفتید جای تشکر دارد.

فرهاد یزدی
۲۱ دی ۱۳۹۵ در ۵:۴۱ ب.ظ
بسیار ممنون از نظر شما. تعجب بنده از این است که چطور یک سازمان دولتی که با مالیات مردم و بودجه دولتی اداره می شود و قرار بود دانشگاه شود به این مرحله از استراتژی سودجویانه رسیده ….

کارشناس حقوقی موسسه
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۴:۴۳ ب.ظ
جناب آقای یزدی
با سلام
آنچه شما ذکر کرده اید (همانگونه که در کامنت ها نیز اشاره شده) مربوط به برنامه فردی به نام «امیر مسعودی» است، که در مجموعه برنامه «کنکور آسان است» ایفای نقش می کند!
برنامه «پرواز کنکوری ها» تشکیل یافته از اساتید بنام و با بار علمی بسیار متفاوت است، لذا بدین وسیله ضمن اعلام این موضوع، از شما درخواست می گردد در اسرع وقت نسبت به حذف مطلب مذکور یا تصحیح عبارت «پرواز کنکوری ها» به «کنکور آسان است» اقدام نمایید، در غیر این صورت به صورت قضایی برخورد خواهد شد.
با احترام

فرهاد یزدی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ۱۰:۰۵ ب.ظ
دوست عزیز و گرامی که خودتان را به جای نامتان با شغلتان معرفی کرده اید
با عرض سلام
از اینکه در نوشتن عنوان برنامه اشتباه کرده ام عذرخواهی میکنم و لذا پس از بررسی، عنوان برنامه را در متن نوشته ام اصلاح کردم . اما اینکه درخواست حذف مطلب را (که از دیدگاه بنده درخواستی نامعقول است) معادل درخواست به حق خود (تغییر نام) تشخیص داده اید مرا بر آن داشت که علاوه بر اصلاح مورد فوق پاسخی نیز برای شما بنویسم. انگیزه بنده حقیر از نوشتن این مطلب طنز چیزی به جز اصلاح و خیرخواهی نیست. دوست ندارم فرزندان میهنم قربانی خواسته و امیال مادی کسانی شوند که تنها به منافع خود فکر می کنند. از این رو به جنابعالی که خود را کارشناس حقوقی معرفی فرمودید توصیه می کنم که سعی فرمایید در مکاتبات خود بین درخواست محقانه و درخواست نامعقول تفاوت قائل شوید. امیدوارم موسسه شما جزو موسسات نیک اندیشه و نیک کردار باشد.
با احترام- فرهاد یزدی

سعید حسن زاده
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ در ۹:۵۰ ق.ظ
سلام دکتر فرهاد یزدی
احسنت به شما دوست فرهیخته
بسیار زیبا گفتید
من گاهی اوقات فقط به قصد خنده این برنامه را نگاه می کنم
مخصوصا استاد امیر مسعودی که واقعا اعجاز می کند!!

فرهاد یزدی
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ در ۷:۰۰ ب.ظ
ممنون جناب دکتر حسن زاده
از نظر شما بسار ممنونم… افتخاری است برای بنده
اسم ایشان را نمی دانستم که شما آن را هم مشخص فرمودید …

گلزار آذران
۱۲ آذر ۱۳۹۳ در ۱۱:۰۲ ب.ظ
با سلام و خسته نباشید ، من دبیر فیزیک هستم، جالب است که من این برنامه تلویزیونی را دیده بودم و با خودم می گفتم واقعاً این چه وضعی است و این شخص دیگر کیست، نه تنها به مسخره بازی روی آورده اند، بلکه این نوع تدریس اصولاً کمکی هم به دانش آموزان نمیکند، سوالی را که در ۱ خط حل میشود از هزار راه غیر فیزیکی سخت میکنند، و فقط چون معادله ای نمینویسند اسمش را ساده سازی میگذارند. متاسفانه خیلی حرفها را نمیتوان گفت ولی واضح است که همه ی اینکارها صرفاً یک تجارت بوده و هیچ هدف آموزشی ندارد تا زمانی که وضعیت کنکور ما این باشد حالا حالا ها باید منتظر این گونه موسسات باشیم درسته که این روش ها علمی نیست ولی کنکور ما هم علمی نیست!متاسفانه عمق فاجعه آنجاست که آین ها جایگزین اصل شده اند. دانش آموزانی که با این شیوه علم را یاد میگیرند در آینده هم همین طور فکر می کنند و همین طور تصمیم می گیرند.فکر کنید دکتر ها و مهندس های کشور ما قرار است در تصمیماتشان براساس این شیوه فکری رفتار کنند…بسیار متاسفم که افرادی به اصطلاح مهندس به خود اجازه می دهند با این روشهای مسخره سطح دانش آموزان این کشور را این چنین پایین بیاورند. از یک طرف ما به نابغه های این کشور افتخار میکنیم واز یک طرف اجازه میدهیم این آقایان که اصلا دبیر هم نیستند به علم وتواناییهای دانش آموزان ما توهین کنند…من در توان خود کوشیده ام علم را از شبه علم تفکیک کنم و همواره تلاشم این بوده که دانش آموزانم درک کنند که تفکر فیزیکی و دانش فیزیکی چیزی متفاوت از برنامه های صداو سیما و…است اما انگار این درد پایان ندارد… به هر حال این اعتراضها، این متنهای آرام و زیبا و این حس مسئولیت بی نتیجه نیست. البته ثواب هم دارد. اجرتان با خدا. به امید ایرانی بهتر و فرزندانی اندیشمند و عالم
پاسخ دادن

فرهاد یزدی
۱۳ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۳۸ ب.ظ
ممنون از کامنت ارزشمند شما دوست عزیز
خصوصا اینکه فکر میکردم طرز فکر افرادی مثل من در اقلیت است ….
متاسفانه آنقدر موضوع مهمی هم هست که از نادیده گرفتن آن و بسنده کردن به نگارش یک متن اعتراضی کوچک احساس عذاب وجدان می کنم …

مرادی
۲۵ آبان ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۳ ق.ظ
دکتر جان بادرود
سپاس از این مطلب زیبا. اما:
چقدر این شبیه سازی سخته؟ تا آدم بیاد رو یخ و آب تمرکز کنه اصل مطلب یادش میره!
یه کلیپی دیدم که استاد فیزیک در یکی از دانشگاههای آمریکا با یک گوی یک تئوری ساده فیزیک را به سادگی و آزمایش عملی ارائه داد. مسلما تا ابد در ذهن آدم خواهد ماند و نیازی به حفظ کردن این خزعبلاتی که افراد سودجو نظیر این آقا به فرزندان این سرزمیم می دهند نیست. همینه همه فرار میکنند!

فرهاد یزدی
۲۵ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۲ ب.ظ
ممنون دکتر جان
متاسفانه همینطور است. تا وقتی علم آموزی محل سود آفرینی و تجارت باشد، افراد سودجو یقه آن را رها نخواهند کرد …

منبع: http://farhadyazdi.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *