دسته‌بندی نشده

تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور غلط است

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه حذف کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی را مناسب نمی‌بینیم.  صحبت و استدلال آن‌هایی که معتقدند با این تصمیم دهک‌های بالای جامعه در کنکور پذیرفته می‌شوند را قبول دارم.

مطابق مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه» که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید قرار شد که از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار شود.

به گفته این نماینده مجلس، مشکلی که وجود دارد این است که راهکار شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکل موجود در کشور را حل نمی‌کند. الان تمام مدارس به محل آسیب پذیری تبدیل خواهد شد، زیرا بحث تاثیر معدل مباحث پول و وسوسه‌هایی که در این مسیر به وجود می‌آورد را ایجاد خواهد کرد.

بر همین اساس قرار است که از سال ۱۴۰۲ تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت ۶۰ درصد قطعی در کنکور سراسری لحاظ شود، اما در سال ۱۴۰۱ این تاثیر ۴۰ درصد خواهد بود در این آزمون موارد زیر تاثیرگذار خواهند بود.

ویس کرمی گفت:  نقش دادن به یک یا دو پایه در دبیرستان به عنوان تعیین کننده کنکور آن هم با تاثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی غلط است. علاوه بر این دروس عمومی خیلی مهم هستند و بی توجهی به آن‌ها باعث می‌شود که دانش آموزان لطمه ببینند. یک دانش آموز نباید فقط ریاضی و شیمی بلد باشد بلکه باید توانایی ارتباط گرفتن را سایرین را که در فقط در دروس عمومی شکل می‌گیرد داشته باشد.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی کنکور سراسری برای پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود ۴۰ درصد با تأثیر مثبت است و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ تاثیر آن به صورت ۶۰ درصد قطعی در نمره کل نهایی اختصاص می‌یابد و ۴۰ درصد باقی مانده آن سهم خود آزمون را تشکیل می‌دهد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه وقتی از کنکور این مسائل را حذف کنیم هم باب رانت را در کنکور ایجاد می‌کنیم توضیح داد: تضعیف دروس عمومی خیلی اقدام و تصمیم نامناسبی بود. به این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی اعتراض کردیم، ولی گوش شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلا شنوا نیست و باید حتی با مقام معظم رهبری نامه نگاری کنیم تا این مسئله را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با توجه به فضای مدارس ما این تصمیم شورای عالی بیشتر آسیب سازست تا عدالت زا باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *