.
اثر3:
بیتخوانی ـ آواز و نیجفتی/ آواز : عبدالرحیم کرمی/نی انبان و نی جفتی : احمد علیشرفی/سرپرست : سعید شنبه زاده
.
موسیقی بوشهری :
بخش مهمى از موسیقى منطقه بوشهر را نوحهها و آوازهاى مراسم عزادارى تشکیل مىدهد. سینهزنى در بوشهر همیشه با آواز توأم است. اجراىسنج و دمام براى خبر کردن مردم براى انجام مراسم سینهزنى انجام مىگیرد. بوق وظیفه هماهنگى را میان دو دسته مختلف بهعهده دارد. شروع نواختن با بوق است و ختم مراسم دمام نیز با بوق انجام مىگیرد. محلات مختلف بوشهر در ارتباط با مراسمسنج و دمام تعصب زیادى دارند و اجازه نمىدهند فرد غریبهاى در نواختنسنج و دمام شرکت کند.
سبالو یکى از فرمهاى موسیقى محل بوشهر است. این آواز همراه با دایره و نیز خوانندگانى که دایرهوار نشستهاند اجرا مىشود. ظاهرا سبالو متاثر از موسیقى افریقا و عرب بوده است. نوع دیگر یزله است که همراه با دست زدن انجام مىشود و ملودى بیش از متن داراى اهمیت مىباشد. ” شروه “ فرم دیگرى از موسیقى بوشهر است که این نوع هنوز هم در دشتستان، موطن اصلىاش وجود دارد. ترانههاى امروزى بوشهر بیشتر از دو شاعر معروف محلى یعنى فایز و مفتون است. از مقامهاى سازى موسیقى بوشهر یکىحاجیونی است و دیگرى مولودی. در مولودى نوعى حرکت مخصوص دستهجمعى وجود دارد و در روزهاى بخصوصى مثل اعیاد مذهبى اجرا مىشود. شکی نیز موسیقى مراسم شادى است که بانى انبان یا نى جفتى همراه با دمام و یا دایره اجرا مىشود و با دست زدن همراه است.