نقدهای سرپایی 🙂 روز کنکور را میتوانید در پایین صفحه بخوانید، نقدهای موشکافانه بالاتر قرار گرفته است!
نقد پرسشهاي كنكور 95:
زبان و ادبیات فارسی عمومی (نگاه کلی به همهی رشتهها+نقد کنکور ریاضی) – دکتر هامون سبطی (نقد سرپایی روز کنکور نیز پایین صفحه آمده)
عربی رشته تجربی – دکتر پیمان بوذری
.
عربی (رشتههای هنر و زبان) – آقای امیر هورفر
.
زبان انگلیسی (رشتههای ریاضی و تجربی)- دکتر شهاب اناری
.
معارف اسلامی (دین و زندگی) (ریاضی، تجربی و انسانی) – استاد وحیده کاغذی
.
دیفرانسیل و رياضيات پايه – مهندس حسین هاشمی طاهری
.
هندسه (پایه و تحلیلی) – مهندس شریفخطیبی
.
ریاضیات گسسته، جبر و احتمال و آمار – مهندس عطا صادقی
.
رياضيات گسسته، جبر و احتمال و آمار – مهندس علیرضا شريفخطيبی
.
زیستشناسی – دکتر علیمحمد عمارلو
.
.
ریاضیات تجربی – استاد افشین ملاکپور
.
شیمی تجربی – مهندس علیرضا علمداری
.
خلاقیت موسیقی – هامون هاشمی ( پايين صفحه را بخوانید)
و…
نقد کلید اوّلیهی سازمان سنجش:
زيستشناسي – دكتر عليمحمد عمارلو
فقط آنچه باعث حيرت و بهتزدگي دانشآموزان و دبيران شده است پاسخ كليدي سازمان سنجش به سؤالات 156 و 182 ميباشد. در سؤال 156 كه اولين سوال دفترچه نيز بوده است، گزينهاي انتخاب شده است كه بيان ميكند همه مهرهداران داراي سه نوع استخوان ميباشند. اين مطلب برگرفته از صفحه 119 كتاب زيست و آزمايشگاه 1 است ولي در صفحه 117 همان كتاب آمده است كه بخشي از مهرهداران غضروفي هستند و استخوان ندارند. در واقع اين پاسخ حتي از نظر يك فرد عادي كه از زيستشناسي سررشتهاي ندارد، نيز غلط است زيرا از وجود غضروف در برخي ماهيها آگاه هستيم.
تأثير اين مسأله زماني شديد ميشود كه اين سؤال اولين سؤال زيستشناس بوده است، نيافتن گزينه صحيح در اولين سؤال ميتوانسته اثرات جبرانناپذيري در روحيهي داوطلب ايجاد كند.
سؤال 182 نيز كاملاً متضاد با بيان كتاب است. در اين سؤال فرض شده است كه دانه گرده نار در گياهي نهاندانه داراي ميتوز هستهاي است. در حالي كه در صفحه 249 كتاب پيش، عنوان شده است كه يكي از دلايل جدا كردن قارچها از گياهان وجود ميتوز هستهاي در قارچهاست. پس به بيان ديگر سلولهاي گياهي ميتوز هستهاي ندارند.
خلّاقیت تصویری و تجسّمی – خانم آتوسا خلج:
پرسش 193 کنکور هنر: پاسخ كليد اوّليّهی سازمان سنجش: گزینهی 4 / پاسخ پیشنهادی خانم آتوسا خلج: گزینهی 1
درواقع تمام گزینهها در ترکیب این اثر بسیار مهم هستند. در کلید سازمان سنجش، سایهی مورّب قزّاقها روی زمین و پلِهها بهعنوان مهمترین عامل در بار معنایی این اثر گفته شده است. گرچه تأثیر سایهی مورّب قزاقها در این اثر کم نیست امّا به دلیل قرارگیری فیگورِ زن در نقطهی طلایی کادر (یکسوّمِ بالا) و جهت اشارهی عنصر (سر اسلحهها و کشیدگی اریب سایهها) به فیگورِ زن، تأکید ویژهای بر آن دیده میشود.
درك عمومي هنر – آقای احمد رستمعلی:
در سوال ١٢٧ اگرچه بر اساس متن كتاب از نقطه نظر تيتر مبحث، گزينه ٤ صحيح است، ولى اگر بخواهيم واقعيت بصرى و مفهومى را مد نظرقرار دهيم، گزينه ى ٢ هم بر پايه ى متن همان كتاب صحيح بوده و رد آن غيرمعقول است. به غير از اين در كليد اوليه اشكال ديگرى وجود ندارد.
رسم فنی- آقای حمیدرضا شیردل:
سؤال ۱۶۱:
سازمان سنجش گزینه ۲ (فیثاغورس) را پذیرفته است در صورتی که می بایست گزینه ۱( تالس) پذیرفته شود.
۳ سطح داده شده مساحت برابر دارند در نتیجه با رسم قطر مربع، دو مثلث C و B1را خواهیم داشت که مساحت مثلث B1نصف قسمت B و در نتیجه نصف مثلثC خواهدبود.
با توجه به فرمول مساحت مثلث ( ) و برابری ارتفاع های دو مثلث C و B1می توان نتیجه گرفت که نسبت ۲ و ۱ بین قاعده های دو مثلث برقرار است. حال چنانچه میزان مساحت مربع و یا مساحت هرکدام از سه قطعه داده شده را داشته باشیم. می توان میزان ضلع مربع (ارتفاع مثلث های C و B1) و در نتیجه و این مقدار یعنی a را داشت. که در این صورت اصلاً نیازی به قضیه ای نیست.
ولی چنانچه بخواهیم به روش صحیح مسئله مقدار a را به روش ترسیمی بدست آوریم می بایست ضلع پائین مربع را به نسبت ۲ و ۱ تقسیم کنیم که اینکار تنها به روش تالس امکان پذیر است. بدین صورت که میبایست خطی به طول ۳ واحد یا با ۳ قسمت برابر( ۳= ۱+۲ ) از یک سر ضلع مربع رسم کرده و انتهای خط را به سر دیگر ضلع متصل کنیم و از محل جدایی دو تکه به موازات خط ترسیم شده خطی بکشیم تا ضلع مربع را به نسبت ۲ و۱ تقسیم کند و مقدار a بدست آید. (شكلها در فايل نقد هست)
عربی (آقای امیر هورفر) / ریاضیات گسسته و جبر و احتمال (آقای عطا صادقی) : کلید اولیه مشکلی نداشت.
نقدهای سرپایی 🙂 :
.
ادبیات عمومی انسانی( دکتر هامون سبطی)
با آزمونی خوب و استاندارد روبه رو بودیم.پرسش های معنا و املای واژه ها پرنکته و نسبتا دشوار بود. پرسش 8 تاریخ ادبیات دشوار بود.هر سه پرسش آرایه منطقی و پاسخ گفتنی بود. پرسش های زبان فارسی دشوار اما سنجیده و منطقی بود جز پرسش 16 که سلیقه محور است. پرسش های تناسب مفهومی متوسط رو به دشوار و سنجیده و ستودنی بود. درصد بالای چهل قابل قبول؛ بالای پنجاه خوب و بالای شصت عالی ارزیابی می شود.
ادبیات ریاضی( دکتر هامون سبطی)
با وجود پرسشهای زیبا و پخته ی بسیار، چند تست پرابهام و پراشکال و حاوی اشتباهات علمی آشکار این آزمون را از حالت استاندارد کمی دور کرده است. پرسش های معنا و املای واژه ها نسبت به سال های گذشته اندکی ساده تر و سنجیده تر طراحی شده بود. پرسشهای تاریخ ادبیات متوسط و قابل پاسخ گویی بود. پرسش های آرایه های ادبی مثل همیشه دشوار و پر ابهام و پراشکال بود که منتظر پاسخ اولیه سازمان محترم سنجش جهت نقد دقیق آن ها هستم اما غلط بودن پرسش 11 آشکار است. پرسش 14 زبان فارسی خارج از محدوده کتاب و پرسش 15 نادرست است. پرسش های تناسب مفهومی زیبا و نوآورانه بود. درصد بالای 40 قابل قبول؛ بالای پنجاه خوب و بالای شصت و پنج عالی ارزیابی می شود.
.
ریاضیات تجربی( استاد ملاکپور)
اين آزمون از١٤ سوال ساده ١٠ سوال متوسط و ٦ سوال دشوار تشكيل شده بود( نسبت به سالهاي قبل تعداد سوالات ساده افزايش وسوالات متوسط كاهش يافته بود) اگر دانش آموزان عزيز به سوالات ساده و نيمي از سوالات متوسط پاسخ داده باشند توانسته اند بالاي ٦٠ درصد بزنند كه درصد عالي محسوب مي شود.
درصد بين ٤٥ تا ٥٥ درصدي خوب محسوب مي شود.
٣٠ تا ٤٠ متوسط و زير٢٥ درصد ضعيف محسوب مي شود.
از دانش اموزان عزيز خواهش ميكنم يك بار ديگر در شرايط عادي سوالات رياضي را نگاه كنند.قطعا نظر بنده را پذيرا خواهند بود.
خلاقیت موسیقی کنکور هنر (هامون هاشمی)
در نگاه نخست موردی که به چشم میخورد عدم پراکندگی مناسب پرسشهاست، طوری که امسال هیچ پرسشی از تاریخ موسیقی و مبحث هارمونی مطرح نشده است. با توجه به اینکه کلمه ی خلاقیت در این درس مطرح شده (خلاقیت موسیقی) و منابع مشخصی از سوی سازمان سنجش برای آزمون معرفی نمیگردد، لااقل انتظار میرود به سیاق کنکورهای گذشته از مباحث مختلف سوال طرح شود و اگر قرار نبود از این دو مبحث سوالی طرح شود، اعلام شود تا دانشآموزان وقت گرانبهای خود را برای این دو مبحث
بسیار وقتگیر تلف نکنند. (پارسال 2پرسش از تاریخ موسیقی ایران آمده و 1 پرسش از هارمنی طرح شده بود که در سالهای قبل بیشتر نیز بود که پیشنهاد من نیز همیشه تنها یک پرسش از هارمونی است و سال 92 تجمع غیراستاندارد پرسش در تاریخ موسیقی غرب را داشته ایم و این برای کنکور امسال قابل تأمل است)
اینها درحالیست که 7 پرسش از سازشناسی آمده و از فرمشناسی که معمولاً یک پرسش میآید، 4 پرسش طرح شده است.
پراکندگی پرسشها:
(0.5 نشان دهندهی ترکیبی بودن یک پرسش از دو مبحث است)
8 پرسش تئوری موسیقی
- غربی: 5.5 (تمپو1، نتنویسی 1، آکوردشناسی 2، گام(مُد) 1.5)
- ایرانی: 2.5 (گام(مُد))
1 پرسش ردیف موسیقی ایرانی: (گوشه) [حفظی]
4 پرسش فرمشناسی [2تا نیمه حفظی و 2تا حفظی]
7 پرسش سازشناسی [3تا حفظی، 2تا نیمه حفظی، 1 نیمه تحلیلی و 1 تحلیلی]
- غربی: 5.5 (سازهای انتقالی (که با تئوری موسیقی گره خورده) 3، شناخت ساز 2.5)
- ایرانی: 2.5 شناخت ساز
این نشان میدهد که تئوری موسیقی هنوز مهمترین بخش آزمون است و پیشنهادم برای کنکوریهای 96 این است که پس از تئوری موسیقی غربی، قسمت سازهای انتقالی را بخوانند! (پرسشهای درسی خود را از طریق همین سایت و یا راههای ارتباطی ذكر شده در صفحهی www.haamoonhashemi.ir بپرسيد)
.
تحليل فوری پرسشهاي آزمون سراسري رشتهي رياضي در عصر روز آزمون(24تير) در كانال تلگرام @daryaft
در درسهای:
فیزیک (استاد شهریاری) : فایلهای ویدئویی از توضیحات و روش حل @daryaft
شیمی (دکتر بابایی) : فایلهای صوتی @daryaft
عربی (دکتر پیمان بوذری) PDF / دین و زندگی (استاد کاغذی) : صوتی / ادبیات (دکتر سبطی) : صوتی / زبان (دکتر اناری) صوتي /
.
همانندیهای پرسشهای آزمون سراسری 95 با کتابهای نشر دریافت