موسیقی ملل : یونان

 

اساس موسیقی یونان – روم، از فرهنگ پیشرفته آسیا تأثیر گرفته است و در یونان قدیم  با دقت و توجه و تحلیل به رشد و خلاقیت و در نهایت به تئوری رسیده، که اساس کار قرار می گیرد. یونانی ها اولین مردمی بودند که اساس تئوری موسیقی را پایه گذاشتند که در اروپا با عنوان علم موسیقی مورد توجه قرار گرفت و اروپائیان با شناختن ماهیت اصوات و ما مدد از قوانین اعداد، ملودی های خود را نظم دادند و با ابداع سیستم هارمونی، هنر موسیقی دو هزار ساله خود را شکل دادند. به این ترتیب غرب یک نظم درست و دقیق نت نویسی را به کار برد که با استفاده از آن نسل های آینده تمام یادداشت های دارای علامت سؤال را تصحیح کرده و جواب درست آن را به دست آوردند. آنچه در یونان به شکل تئوری فرم گرفت و عرضه شد، به واسطه تمدن های روم، بیزانس و جهان اسلام، به صورت یک سنت مثبت اروپایی درآمد و در منطقه انواع لغات تخصصی با تغییر فرم متداول گشت که تا به امروز ادامه دارد: تُن ، ریتموز ، ملوس، هارمونیا ، کروماتیک ، اِن هارمونیک ، کر ، ارکسترا ،… و به خصوص خود لغت موزیک.
واژهٔ موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمهٔ Mousika و مشتق از کلمهٔ Muse می‌باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان است.

موسیقی یونانی که شهرت جهانی دارد برای هنرمندان و بسیاری از مردم جهان موسیقی شناخته شده ای محسوب می شود. آهنگسازان بزرگی نظیر تئودوراکیس و…. نقش بسزایی در استمرار شهرت و تنوع بخشیدن به موسیقی یونانی داشته اند. موسیقی در یونان تاریخ کهنی دارد و با فرهنگ و زندگی مردم دیار عجین گردیده است.فلاسفه یونان باستان حرمت زیادی برای موسیقی قائل بودند و مطالعه موسیقی برای تحصیلات آزاد ضروری بود. ارسطو و افلاطون معتقد به تاثیر دائمی موسیقی بر روان آدمی بودند آنها حتی موسیقی را براساس نوع تاثیراتش بر روح و روان آدمی تقسیم بندی می کردند. فلاسفه فیثاغورثی هم بدلیل اینکه موسیقی تبانی حقایق اصلی ریاضی بود برای آن ارزش قائل بودند. یکی از مهمترین نت ها آهنگ سرودی است که در گروه های کر به افتخار “دیونی سوس” خوانده می شود. این گروه های کر آنقدر اهمیت یافته است که بنمایشنامه های تراژدی یونان تبدیل شده اند. زبان یونان باستان موزون و آهنگین بود لذا ملودی می بایست نتیجه تغییرات لحن در زبان محاوره ای باشد. حروف صدادار زبان یونانی دارای ارزشهای صوتی کوتاه و بلندی بودند که مطابق با نت های کوتاه و بلند در ترکیبات موسیقی بودند. بنابراین ریتمهای موزیکال از اشکال موزون و تغییرات ملودیک که تحت تاثیر آهنگهای طبیعت بودند ناشی می شدند.

رومیها که به برتری موسیقی یونان پی برده بودند تئوری یونانی را در طول سالهای ۴۸۰ تا ۵۲۴ میلادی (دوره Beothius ) به اروپا منتقل کردند. کلیسای مسیحی در دوران اولیه مبتنی بر این شیوه بود اما اسلام وارث اصلی موسیقی یونانی است که پارسیان، اعراب و ترکها آنرا به اسلام وارد کردند و در مقابل نوشته‌ها و آثار آنها (مسلمانان) از قرن نهم به بعد موسیقی اروپا را تحت تاثیر خود قرار دادند.


 

 

دانلود  اثر شماره۱: To Palikari Exei Kaimo ساخته‌ی میکیس تئودوراکیس و با صدای ماریا فارانتوری

το Παλικαρι Εχει Καημο

 

 

میکیس تئودوراکیس (به یونانی: Μίκης Θεοδωράκης) (زاده ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۵) سازندهٔ بیش از ۱۰۰۰ ترانه، آهنگساز و فعال سیاسی یونانی است. وی نزد دانشجویان و روشنفکران ایرانی در دورهٔ انقلاب  بسیار محبوب بود.
تئودوراکیس ساختن موسیقی فیلم را از ۱۹۳۵ آغاز کرد. او برای فیلم‌های زوربای یونانی (۱۹۶۴) ساختهٔ مایکل کاکویانیس براساس رمانی با همین نام از نیکوس کازانتزاکیس، زد (۱۹۶۹) ساختهٔ کوستا گاوراس بر اساس رمانی با همین نام از واسیلیس واسیلیکوس و سرپیکو (۱۹۷۳) فیلمی از سیدنی لومت موسیقی ساخته است. او در کارنامهٔ فعالیتش، ده‌ها موسیقی فیلم، سمفونی، اپرا، موسیقی تئاتر و موسیقی مجلسی دارد.

.

ماریا فارانتوری (که گاهی ماریا فاراندوری نوشته می‌شود) (به یونانی: Μαρία_Φαραντούρη) زادهٔ ۲۸ نوامبر ۱۹۴۷ در آتن، خوانندهٔ یونانی و فعال سیاسی و اجتماعی‌ست. او با میکیس تئودوراکیس آهنگساز برجستهٔ یونانی همکاری مداوم داشته است. در دوران حکومت نظامیان بر یونان (۱۹۷۴-۱۹۶۷) ماریا فارانتوری به همراه تئودوراکیس ترانه‌های انقلابی می‌خوانده است. در ۱۹۷۱ به همراه گیتاریست استرالیایی جان ویلیامز “ترانه و قطعات گیتار از تئودوراکیس” را شامل هفت شعر از فدریکو گارسیا لورکا به اجرا درآورد.

yoonan1

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =