دانلود خشت اوّل خلّاقیت موسیقی (مشاوره‌ی ابتدای سال) – کیوان جعفری‌ن‍ژاد/ هامون هاشمی

.

شاید این ماهیت خود «موسیقی» است که فضا را برای هر چه کمتر سلیقه‌ای شدن سؤالات درس خلاقیت موسیقی در کنکور هنر مهیا کرده است و شاید  بتوان گفت که معمولاً، این درس از منطقی‌ترین سؤالات کنکور هنر- در مقایسه با دیگر درس‌ها- برخوردار بوده است. البته استثنائاتی هم بوده‌اند: کنکور کارشناسی هنر سال ۱۳۸۲.

سؤالات این درس را می‌توان در [چهار] بخش کلی طبقه‌بندی نمود: تئوری موسیقی، [فرم‌شناسی]، تاریخ موسیقی و سازشناسی.

تئوری موسیقی حدود ۱۰ تا ۱۲ سؤال (از مجموع ۲۰ سؤال) را به خود اختصاص می‌دهد و معمولاً سؤالات این بخش از روال منسجم و منطقی‌تری برخوردارند. بنابر این به هنرجویان توصیه می‌شود که بیشترین وقت و تمرکز خود را به مطالعه‌ی تئوری موسیقی اختصاص دهند.

[در بخش سازشناسی، مبحث سازهای انتقالی که در چند سال اخیر حدود ۳ پرسش از آن طرح می‌شود ارتباط تنگاتنگی با تئوری موسیقی دارد و توصیه می‌کنم بعد از تئوری موسیقی به مطالعه‌ی آن بپردازید]

مطالب بخش تاریخ موسیقی بسیار گسترده‌تر است و احتمال طرح سؤال از تمام منابع مکتوب فارسی (که البته زیاد هم نیستند) در آن وجود دارد. در بخش سازشناسی نیز می‌توان از کتاب‌های درسی هنرستان موسیقی (شناخت سازهای ارکستر سمفونیک (جلد اول و دوم) و سازشناسی ایران) بهره گرفت ولی با توجه به حجم این کتاب‌ها و ضریب یک بودن «خلاقیت موسیقی» برای اغلب هنرجویان، مطالعه‌ی آن‌ها- حتی برای داوطلبین رشته‌ی موسیقی- معمولاً با کندی همراه بوده و نهایتاً نیز به انجام نمی‌رسد.

[از صفر(!) تا ۲ پرسش از هارمنی نیز مطرح می‌شود که مطالعه‌ی آن به داوطلبان غیر رشته‌ی موسیقی توصیه نمی‌شود.  مطالعه‌ی اجمالی کلیات آن در مبحث انواع کادانس‌ها و خطاهای پنجم و اکتاو موازی درصورتیکه مباحث دیگر به‌طور کامل مطالعه شده، خالی از لطف نیست]

اما نکته‌ی قابل‌تأمل آسان‌فهم‌بودن مطالب این درس- در صورت آموزش و مطالعه‌ی صحیح- و در نهایت کسب تراز قابل‌ قبولی در آزمون سراسری است. جالب است که اکثر داوطلبان بر خلاف این می‌اندیشند؛ یعنی «خلاقیت موسیقی» را از دشوارترین دروس کنکور هنر به‌حساب می‌آورند.

در مطالعه‌ی این درس‌ مهم‌ترین اصل، تداوم و ممارست است، چرا که مطالب آن برای اغلب هنرجویان کاملاً جدید است و از همین رو فـرّار. بنابراین مطالعه‌ی آن به‌صورت هفتگی حتی در روزهای امتحانات و تعطیلات نوروز به هنرجویان توصیه می‌شود. کتاب‌های زیر به‌عنوان منابع فرعی برای درس «خلاقیت موسیقی» معرفی می‌شوند.

– مبانی موسیقی- مؤلفان: کیوان جعفری‌نژاد، شروین حزین- نشر کارنامه کتاب

– خلاقیت موسیقی- مؤلفان: کیوان جعفری‌نژاد، پرند زهدی- نشر کارنامه کتاب

[دانش‌آموزان رشته‌ی موسیقی که قصد ادامه‌ی تحصیل در این رشته را دارند، کتاب درک و دریافت موسیقی اثر راجر کیمی ین – نشر چشمه را ورق بزنند و بخش‌های مهم آن را به‌صورت اجمالی مطالعه کنند. از آنجا که این کتاب قطور است  مطالعه‌ی همه‌ی آن توصیه نمی‌شود ولی چندین پرسش‌ سال‌های اخیر کنکور از آن طرح شده و بهتر است پیوست‌های آن و واژه‌نامه‌ی آن مطالعه شود و بقیه‌ی قسمت‌ها به‌طور اجمالی و فهرست‌وار مطالعه‌شود. (این کتاب معادل کتاب سیر هنر در تاریخ برای درک عمومی هنر است!)]

 

کیوان جعفری‌نژاد  /هامون هاشمی

 

             دوستان عزیز از آقایان کیوان جعفری‌نژاد و هامون هاشمی خواهش کرده‌ایم که در فرصت باقی‌مانده تا آزمون سراسری پاسخ‌گوی سؤالات شما در درس خلاقیت موسیقی باشند. شما می‌توانید سؤالات خود را در قسمت پرسش و دیدگاه شما بفرستید و منتظر پاسخ آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =