دسته‌بندی نشده

سوادی در طبق اخلاص ( تصمیم رئیس دانشگاه شریف برای توقف تولید ویدئوهای آموزشی رایگان توسط دانش‌آموختگان “آلا”)

سوادی در طبق اخلاص

(درباره‌ی تصمیم رئیس دانشگاه شریف برای توقف تولید ویدئوهای آموزشی رایگان توسط دانش‌آموختگان دانشگاه شریف “آلا”)

روزنامه‌ی اعتماد 16 فروردین96 / دکتر هامون سبطی

مدت پنج سال است که جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف به اقدامی دست زده‌اند که درمیان هیاهو‌های صنفی و سیاسی گویا ندایش فقط به گوش دانش‌آموزان محروم کشور رسیده است و بس و خودم هم بیش از چند ماه نیست که از به پا شدن این نهضت واقعی آموزشی
باخبر شده‌ام.
این عزیزان با پول معلمی خودشان دو اتاق از مدرسه دانشگاه شریف را با دست خودشان اکوستیک کردند، دوربین خریدند، وسایل ضبط حرفه‌ای صدا به اتاقک اکوستیوشان که حالا شده استودیوی ضبط آلا اضافه کردند و شروع کردند به یاد دادن مفهومی و هوشمندانه مطالب کتاب درسی به دانش‌آموزان خیالی خودشان! بعد سایتی به راه انداختند و گفتند همه این‌ها را در طبق اخلاص گذاشتیم فقط به اسم فاطمه زهرا و برای احیای عدالت علی در مدارس کشور. ابتدا کسی باورش نمی‌شد بعدها هم که باورشان شد، می‌گفتند که تب تندی است که زود به عرق می‌نشیند و دولتی مستعجل است که بر سر دانش‌آموزان کشور دیری سایه نمی‌افکند. اما امسال گروه آموزشی آلا پنجمین سال خدمت رایگان آموزشی خود را پیش رو دارد. تاکنون این جوانان افتخار آفرین سالی دویست میلیون تومان از سرمایه اندک خودشان هزینه کرده‌اند تا آلا زنده بماند و شعارشان این است:
آلا رایگان است و به لطف فاطمه زهرا همیشه رایگان می‌ماند.
سال گذشته، کسی که در نقاط صفر مرزی و خانه‌های روستایی و پای سفره‌های نان بی‌قاتوق این مرزوبوم دست دانش‌آموزان دبیرستانی این کشور را گرفت نه امثال من یا وزارت فخیمه آموزش و پرورش که دانش‌آموختگان بی‌ادعا و معصوم دانشگاه صنعتی شریف بودند. با دویست میلیون که البته برای این بزرگان کمرشکن است اما برای دولت نفت چه؟
شاید باورتان نشود که سایت آلا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و خرداد ۱۲۰ ترابایت دانلود رایگان فیلم‌های آموزشی این معلمان گمنام آموزش و پرورش را شاهد بوده است؛ روزانه چهل هزار بازدید.
اما این حد از خدمت می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد! هرزآموزان سودجوی نخاله‌پرور، نمی‌توانند شاهد باشند که یک عده جوانک نخبه مذهبی! بیایند و سوادشان را در طبق اخلاص بگذارند و خوان یغمای آن‌ها را محدود کنند. متأسفانه ریاست دانشگاه صنعتی شریف دانسته یا نادانسته دارد خانه‌ی آمال و آرزوی چهل هزار دانش‌آموز کشور را ویران می‌کند و از عزیزان آلا خواسته است که استودیوی خودساخته‌شان را تحویل دهند و بروند. از آنجا که بعید می‌دانم ریاست فرهیخته دانشگاه صنعتی شریف از زیر و بم اثرگذاری‌های مثبت بچه‌های آلا و پیامدهای آموزشی و حتی اعتباری بر هم زدن خانه آلایی‌ها آگاهی داشته باشد.

دکتر هامون سبطی

مدير نشر دريافت و انجمن ناشران آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *